Shilan
    Hej.
    Jag har läst omvårdnads programmet och har 11.11 i snitt poäng och nu håller jag på att plugga till ekonomi och redovisnings assistent på vuxenutbildning . Jag behöver tips på hur jag kan höja mina snitt poäng eller om det finns utbildning jag kan söka till när jag bara har 11.11 ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Shilan!
    Var i landet bor du eller kan du fritt flytta till utbildningsort?

    Inom vilket område vill du studera?
    Påbyggnad på Omvårdnadsprogrammet - på yrkeshögskola, t.ex. - skulle det vara av intresse för dig?
    t.ex. http://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/medicinsk-sekreterare3 ? eller liknande utbildningar?

    Har du några meritpoäng? max i merit är 2.5 och om du inte har några eller har men färre än max, kan du genom att läsa en eller några få kurser - höja dina betyg med upp till 2.5 dvs t.ex. om du nu inte har några meritpoäng, skulle du i så fall få 11.11 + 2.5 = 13.61

    Om du vill söka till högskola, har du gjort högskoleprovet?

    Svara på mina frågor och jag ska försöka ge dig ett bättre svar!
    Bästa hälsningar
    ANNA
    Kika gärna mer noga på www.yhguiden.se - för att yrkeshögskoleutbildningar gör egna antagningar, dvs tar in själva på sin egen YH-utbildning och upp till 20% får tas in, även som Obehöriga.
    Hittar du någon intressant för dig yrkeshögskoleutbildning, sök den. Du har inget att förlora på det. Till en erbjuden utbildningsplats kan man alltid sen säga Nej till. Bra att ha fler alternativ att välja mellan, tycker jag.

    Du kan söka till högskole & till flera olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och komma in på flera utbildningar, dvs få erbjudande om flera utbildningsplatser.
    Det är bra att ha gjort Högskoleprovet. Läs info på http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet och på http://www.fragasyv.se/info/infor-hogskoleprovet

    Hör gärna av dig igen och vi ska försöka ge dig flera tips som förhoppningsvis blir till hjälp!
    • : jag hade tänkt mig och läsa till någon inom psykologi och jag har även gjort högskole provet och det gick tyvärr inte heller så bra
    • Liselotte : Hejsan, till den här utbildningen https://www.his.se/psykologisk-coach/ kunde man i år komma in med 15.02 på betyg och 0.7 på högskoleprovet. Se om det är en utbildning som intresserar dig. Psykolog kräver mycket höga betyg eller mycket högt resultat på Högskoleprovet, tyvärr. Yrkeshögskola www.yhguiden.se kan vara ett bra alternativ.