Martina

    Vad finns det för jobb om man är en väldigt organiserad och ordningssam person, gillar att vara noggrann och logik, men inte riktigt tycker om att möta kunder/patienter? Jag vill studera på universitet. Har funderat på jurist, då jag är bra på att läsa och skriva. Men hur duktig på det sociala behöver man vara? Annars har jag tänkt på revisor också. Däremot är jag inte så bra på att nätverka, tycker inte alls om det. Så har en del sociala svårigheter, främst kommunikation. Jag vill att mitt jobb ska handla mycket om att organisera saker, dokument ex.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du har i din fråga några bra förslag på yrken som du själv har tagit fram. Jag vill också tipsa dig om yrken som MatematikerAktuarieStatistiker, Demograf samt Programmerare. Men jag vill också "påminna om" att man kan bli bättre på det som man upplever att man idag är "dålig" på. Som en ung person har du mycket stor utvecklingspotential och du behöver inte nödvändigtvis begränsa dig till endast det som du idag är bra på, utan du kan utveckla de egenskaper som du är "sämre på". En metod är att man utsätter sig för det "obehagliga" i små doser och ökar doserna successivt. Det finns många metoder men som SYV är man inte expert på det. Du får gärna kontakta en psykolog om du vill få tips på hur du utvecklar din "sociala förmåga" så att du blir (i alla fall något) bättre på att nätverka och kommunicera.
    Men tillbaka till din fråga... Rubriken till din fråga säger "Tips på utbildning"? och jag har (ovan) givit dig tips på yrken. Om du klickar på yrkesnamn i texten ovan kommer du till beskrivningen av det yrket på www.framtid.se och där finns även förslag på vilken eller vilka utbildningar som leder till det yrket. Om du hittar ett annat yrke som du hellre vill satsa på, så kanske det är en annan utbildning som krävs eller rekommenderas, så man får titta på vad som passar (i utbildnings-vägen) till det yrke som man siktar på.
    Exempel: vad gäller yrket Aktuarie, så står det i beskrivningen av utbildning så här: "En akademisk utbildning i matematik och/eller statistik krävs ofta för att kunna få jobb som aktuarie". Men en akademisk utbildning menas högskole-universitetsutbildning och ofta endast den som är 3 år lång, på heltid, eller ännu längre. Det är t.ex kandidatprogrammet i matematik. Kandidatprogrammen är i Sverige 3 år långa och ges på heltid. Efter kandidatprogrammet finns det ofta möjlighet att söka till utbildningen på avancerad nivå: magister (1 år) eller master (2 år). Efter det kan man sikta på forskarutbildningen, om man vill. Forskare kan också samtidigt jobba som högskolelärare men det finns säkert forskare som inte undervisar, så jag tror inte det är obligatoriskt. Uppnår man mycket hög utbildning inom något område kan man i så fall också välja satsa på att skriva "läroböcker" (ta fram utbildningsmaterial, som kanske är helt webbaserat, för de som ska undervisa i det ämnesområde - och det är inte heller ngt yrke "läroboksförfattare" som skulle kräva hög socialkompetens och att man nätverkar och kommunicerar mycket, i alla fall så är det enligt min uppfattning).

    Studie- och yrkesvägledare