Kimia
    Just nu så läser jag svg på yrkesintr.,men vill få godkänd i det så fort det går!,och då undrar jag vad kan jag läsa för det?.Anledningen till att jag vill få betyg i svg så fort ,är för att jag vill hinna läsa till sv3 under de 3-4 åren jag går på VO!.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia, det finns en möjlighet att välja Svenska 2 och 3 inom Individ.val och du kommer därför få möjlighet att läsa till Svenska 3 under tre år på ett Nationellt gymnasieprogram.
    Det är jätte-jätte vilktigt att ha så goda kunskaper i svenska som det bar går (i tal och skrift: det vill säga alla färdigheter, LÄSA, SKRIVA, TALA & FÖRSTÅ TAL) eftersom svenska är "undervisningsspråk" (du lär dig alla andra ämnen "på svenska" dvs med hjälp av svenska.
    MItt bästa råd är att du pratar med din lärare i svenska och be om att få extra uppgifter att göra och lämna in. Ha inte för bråttom, gör alla uppgifter ordentligt, satsa och sikta på högre betyg än E.
    LYCKA TILL!
    ANNA SYV