Maria

    Hej Förra året så gick jag en privat utbildning till certifierad ekonomiassistent, men det ingick ingen praktik så jag försökte hela förra sommaren och hösten att hitta någon praktik, men eftersom corona kom så fick jag ingen praktikplats. Jag sökte till två utbildningar som redovisningsekonom inom yrkeshögskola som startade nu i våras, men det var för många sökande, så jag kom inte in. Jag har sökt till 11 utbildningar inom redovisningsekonom samt lönespecialist inom yrkeshögskola som startar i höst, men tyvärr så tror jag att det inte att jag kommer att komma in på någon av dessa heller, för det är så många som har sökt. Jag har gjort urvalsprov för nästan alla, men jag får svar tidigast i mitten av juni. Jag har även letat efter en utbildning inom vuxenutbildning, men det finns ingen inom min hemkommun, Partille. Jag har arbetat inom hotell i ca 14 år och vill verkligen lägga den branschen bakom mig. Jag vill helst studera bokföring, redovisning eller lön, men går inte det så kan jag absolut börja praktisera eller arbeta inom det. Jag har teoretiska kunskaper från min utbildning som certifierad ekonomiassistent samt erfarenhet av ekonomi genom yrket som hotellreceptionist. Plus att jag har kunskaper i Fortnox och Visma. Har ni några tips på hur jag kan hitta en utbildning som redovisningsekonom med praktik eller hitta en praktikplats för en certifierad ekonomiassistent ? Sen har jag varit inne på att om det inte går att hitta någon sådan här utbildning med praktik i Sverige, så får jag vell söka tex i Norge. Hur går jag tillväga om jag skulle vilja studera som redovisningsekonom eller lönespecialist eller löneadministratör i Norge ? Jag menar, hur gör jag då och vad gäller, vem kontaktar jag, hur ansöker jag mm, eftersom det är ju ett annat land ? Mycket tacksam för svar. Med vänliga hälsningar Maria

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!
    om du ska studera utomlands, t.ex i Norge, så är det bra att känna till att det finns information på CSN"s hemsida om studier utomlands med studiemedel - se här csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel.

    Jag undrar om du är inskriven på Arbetsförmedlingen och om inte, om du kan skriva in dig - för att kunna få hjälp av AF. AF kan nämligen köpa utbildning för arbetssökande. Så, undersök gärna även det alternativet.

    Det är bra att du söker många olika yrkeshögskoleutbildningar; man kan söka jättemånga samtidigt (typ - alla). :) Se med jämna mellanrum utbud på www.yhguiden.se - detta för att nya yrkeshögskoleutbildningar kan dyka upp lite när som... Det stora "utsläppet" sked i januari varje år (eller fram till mitten på februari) men sedan även under året kan några få yh beviljas och då dyker de upp på www.yhguiden.se
    Jag undrar också om du kan tänka dig söka högskole-universitetsutbildningar, t.ex kandidatprogrammet i ekonomi som finns på flera svenska lärosäten?
    Jag vill också påminna om att många fasta anställningar börjar med sommarjobb eller extrajobb. Även om det nu är slutet på maj, så är det många ggr inte för sent att söka sommarjobb.
    Yrken som du nämner i din fråga (inom vilka du vill arbeta) är i Sverige icke-reglerade, vilket gör det extremt svårt att råda kring utbildning mm, för att arbetsgivaren får anställa med vilken tidigare erfarenhet och utbildning som helst, enligt "eget huvudet".
    Jag vet inte om du sökt jobb även på eller via bemanningsföretag? Om inte - kanske är det bra om du gör även det.

    Tillbaka till studier utomlands - t.ex i Norge... eftersom yrken som du är intresserad av är icke-reglerade, så kan vi inte här på fråga SYV ge ngt definitivt svar på vilken utbildning som kan ge jobb. Olika arbetsgivare kan tänka olika. Allmänt sett, så är det oftast mer fördelaktigt att gå utbildning i det landet där man sedan vill arbeta (detta för att utbildningar är anpassade till landets arbetsmarknad).
    Är det så att du efter utbildningen även kan tänka dig bo och jobba i Norge, då är det ngt du på allvar bör överväga. Någon konkret hjälp i att hitta utbildningar utomlands, kan vi på FRåGA SYV tyvärr inte ge. Vi har ingen person som är insatt i studier utomlands och det finns så många olika länder, så det skulle krävas enorma resurser i att ha folk som håller sig á jour kring olika utbildningar i olika länder (och de resurser finns inte - tyvärr). Hänvisar dig därför till information på norden.org

    • : Hej
    • : Tack, för ditt svar. Jag har inte sökt till högskola eller universitet för att då måste jag göra högskoleprov och det är inget som jag kommer att få godkänt på. Ja, man kan söka extrajobb och sommarjobb, men det är svårt att få det om man inte har någon praktiskt erfarenhet av yrket och detsamma gäller bemanningsföretag. För jag har sökt både extrajobb och via bemmaningsföretag. Jag är typ inskriven på arbetsförmedlingen, just nu är min status annorlunda eftersom jag har fram till juli månad 5 dagars arbetspass i veckan. Men jag har pratat med dem och dem kan kanske hjälpa mig med match and coatching om jag blir arbetslös igen, men dem lär inte hjälpa mig. Jag har för många års erfarenhet av andra yrken för att dem ska hjälpa mig. Mvh Maria
    • Julia : Det är tufft. Jag förstår. Fortsätt söka olika yrkeshögskoleutbildningar. Bedriv självstudier inom matematik - finns möjlighet att göra det helt gratis på www.matteboken.se (att man kan mer matte är en stor fördel när man söker utbildningar inom ekonomi/lön).
    • : Tack, för tipsen.
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer