Emir
    Jag överväger just nu alternativen för att få grundläggande behörighet i svenska. Antingen tar jag TISUS och riskerar då inte att påverka mina poäng (behöver 22.5 för läkarprogrammet) men om jag inte blir godkänd kan jag inte komma in överhuvudtaget. Alternativt gör jag prövning i Svenska som andra språk 3 men då riskerar jag att påverka mina poäng. Vad rekommenderar ni? Är TISUS enklare?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emir!
    TISUS - test i svenska för universitetsstuderande är en test som är avsedd att mäta samma kunskaper och färdigheter som Svenska som andraspråk B = Svenska som andraspråk 2. Det är därför rimligt att anta att det kan vara något lättare att klara TISUS än att få betyg A i Svenska som andra språk 3.

    Om du läser SAS 3 och får betyg i slutet av kursen - säg "för lågt betyg" t.ex. C, kan du ju efter det ändå göra TISUS test och inte skicka in SAS 3 betyg. Du får kunskaper i kursen genom att läsa den. Prövning i kursen SAS 3 kan du göra flera ggr - kostar i och för sig 500 kr./per prövning.

    Så, jag skulle försöka få UNDERVISNING i kursen på Komvux. På heltid läser man en 100 poängskurs som SAS 3 är på 5 v. och på halvtid - på 10 veckor.
    Sedan om du får ett "för lågt betyg" kan du göra prövning och även anmäla dig till TISUS.

    Bästa hälsningar & trevlig midsommar!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare