Melinda
    Hej! Jag är en student på gymnasiet och ska börja andra årets Natur. Jag har en fråga kring poäng o så. Jag vet hur man räknar ut totala poängen med hjälp av betygen och sedan så läggs även de fördjupade ämnens poäng till, men lägger man till högskoleprovets poäng där med? Jag menar då totalpoäng, då jag söker in med det antalet poäng? Skulle vara riktigt tacksam för svar! Hade även vart bra på lite tips inför högskoleprovet (just ord-delen)!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Högskoleprovet är frivilligt att göra och resultat av Högskoleprovet läggs inte ihop med gymnasiala betyg eller med några andra meriter.

    Man konkurrerar i HP urvalsgruppen om man har ett giltigt resultat från HP och om man inte har det, då konkurrerar man inte i den gruppen och mister den extra chansen att komma in på högskola/universitet ...

    mvh

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare