Huho
    Hej. Måste jag gå ut grundskolan för att få gå som traditionell läring.?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Var god förklara vad du menar med ”traditionell lärling”.

    För övrigt, är grundskola i Sverige obligatorisk och man måste antingen ha gått i skola i nio år eller blivit 18 år gammal eller flytta till utlandet - då upphör skolplikten.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Traditionell lärling menas med att man inte gå läring igenom gymnasium. Jag menar om man går ut 9an med F i alla ämnen
    • Anna : Om man går ut nian med F i alla ämnen, kanske man kan få möjlighet att gå om åk9 men mer troligt är det att man kan komma in på ett av gymnasiets IM-program (introduktionsprogrammen). "Traditionell lärling" brukar en vuxen person (över 18 år) kunna bli med hjälp av Arbetsförmedlingen och om hen själv hittar en hantverkare som vill ta in honom/henne som lärling. Det finns ingen stor organiserad verksamhet som man kan söka till. Utan det är individuella lösningar, där kontakter och även tur spelar stor roll.