Hej Emma!
    I Sverige är Fysioterapeut - ett legitimationsyrke. Man bör ha fysioterapeutexamen som man får genom studier på fysioterapeutprogrammet. Fysioter.programmet läser man i tre år på heltid. Vilka lärosäten som idag (augusti 2021) erbjuder fysioterapeutprogrammet, i Sverige, kan du se på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=fysioterapeut

    Om du innan du kommer in på fysioterap.programmet genomgår (med godkänt resultat) andra högskolestudier, kan du ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning och om du redan har godkända betyg i samma eller i motsvarande kurser som ingår i programmet, får du svar om att du kan hoppa över vissa kurser eller delar av programmet. För mer info kontakta gärna studievägledare som jobbar på de lärosäten där fysioterapeutprogrammet ges.