Jonas
    Hej. Jag är precis färdigutbildad yrkeslärare i ämnet bygg. Jag har jobbat som snickare i ca 20-år. Så nu till min fråga. Om jag skulle vilja arbeta som träslöjdslärare hur går jag vidare med det? Vilken utbildning krävs det för mig då? Eller kan jag jobba som det redan nu?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jonas,
    rektorn kan anställa dig, om ingen behörig (legitimerad) Trä- och metallslöjdlärare söker samma jobb. Troligtvis får du inte tillsvidare anställning, utan endast vikariat eller AVA, allmän visstidsanställning.

    Det är givetvis bra om du försöker få behörighet/legitimation även som slöjdlärare.

    De lärosäten som i Sverige (Uppgift från februari 2019) erbjuder ämnet Slöjd inom ämneslärarutbildningen för åk 7-9 på grundskolan är följande:
    Umeå universitet
    Linköpings universitet
    Göteborgs universitet
    och Konstfack. Du kan samråda med studievägledare på de utbildningar - fråga om de har erfarenhet inom just det område som din fråga gäller.

    Legitimation

    Du som har en lärarexamen har möjlighet att hos Skolverket ansöka om en legitimation, och det finns möjlighet att komplettera din legitimation med fler behörigheter än det som din examen ger dig - på så sätt finns det viss chans att Skolverket kan bedöma att din 20-åriga erfarenhet från bygg kanske är tillräcklig i kombination med din yrkeslärarexamen - för att utöka din legitimation och inkludera även behörighet att arbeta som Trä- och metallslöjdlärare i grundskolan.

    OBS! om du jobbar i några år som "obehörig slöjdlärare" kan Skolverket göra bedömning att din yrkeslärarlegitimation kan utökas och få inkludera även slöjd (pga din arbetslivserfarenhet som just Slöjdlärare); detta kan vi inte lova - det är en Bedömning som görs... men det vet vi att sådant hänt förut (de exempel jag känner är att man har jobbat i många år, ex. 15 år eller 12 år eller i alla fall i 8 år, det är alltså inte ett läsår eller två, som skulle räcka...).

    Sammanfattning
    jag vill råda dig att både söka jobb som "obehörig slöjdlärare" nu, direkt
    Och
    samtidigt undersöka vad du kan göra för att bli behörig; detta gör du genom att kontakta studievägledare på de utbildningar där slöjdlärare utbildas och/eller genom att kontakta lärarlegitimationsavdelning på Skolverket.