Christian
    Hej, Jag heter Christian Sarkis, Jag jobbar som Trafiklärare. Men jag vill gärna bygga på min utbildning. Jag vill jätte gärna kunna undervisa Riskutbildningen del 1 och få behörighet för att undervisa det. Så jag vill kolla med er vilka skolor eller företag håller en sådan kurs för oss som är trafiklärare för behörighet B.

    Mvh Christian

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, det jag känner till är att det är Transportstyrelsen >> som godkänner utbildare som får ge utbildning till blivande utbildare i Risk-utbildningar, bl a i Riskettan. STR är en av de godkända utbildare. En sakkunnig på STR säger att deras grundutbildning är på 3 dagar och kostar olika, beroende på om man köper utbildning genom trafikskola som är medlem hos STR, eller som inte är medlem eller om man köper utbildning som "privatperson", dvs ej via sin arbetsgivare/trafikskola. Dyrast är det om man köper som "privatperson" - 5.400 kr + moms på 25%. Trafikskola som är medlem hos STR betalar, däremot 4.500 kr.
    Sedan behöver man årligen gå fortbildning på 7 timmar.

    För att komma in på utbildning som ger behörighet att undervisa i "risk-ettan"... så kan föreskrifter tolkas lite olika; det förekommer att man kräver ex. ett-års arbetslivserfarenhet som trafiklärare... men en sakkunnig på transportstyrelsen säger att det inte är ett generellt krav och man borde kunna antas direkt efter yrkeshögskoleutbildning till trafiklärare.

    Länktips: www.transportstyrelsen.se/sv/kontakt.
                  www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/vag/ykd/larare-riskutbildning-b1.
                  www.str.se.

    Hej igen, nu fick vi svar från Stockholms Trafikkonsult, var god läs nedan:

    Riskettan B Grundkurs - 24 timmars grundutbildning (behörighetskrav) för att utbilda.

    Datum och plats:
    10 - 13 Oktober 2018 BROMMA

    6-8 December 2018 BROMMA

    14 - 16 Februari 2019 BROMMA

    Pris: 5000 kr + m (medlem TR har rabatt).

    Antal deltagare max 16st (Först till kvarn).

    Anmälan till: [email protected] med persnr och orgnr på betalande företag

    För att få undervisa i riskutbildning del 1 B ska läraren:
    1. ha ett giltigt körkort utfärdat i en stat inom EES med behörighet B,
    2. ha haft ett sådant körkort under sammanlagt minst tre av de senaste tio åren,
    3. ha genomgått särskild lärarutbildning,
    4. med hänsyn till sina personliga förhållanden kunna anses lämplig som lärare vid riskutbildning, och
    5. ha dokumenterad pedagogisk utbildning och dokumenterad erfarenhet av pedagogiskt arbete som lärare under minst ett år.

     Anmälan till: [email protected] med persnr och orgnr på betalande företag.

    Stockholms trafikkonsult har även fortbildning för A som B.

    För mer info hör gärna av dig till [email protected]

    Med vänliga Hälsningar
    Stockholms Trafikkonsult
    Drottningholmsvägen 378
    168 73  BROMMA

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Vi har nu kollat med Transportstyrelsens avdelning för Väg och järnväg, Enhet behörigheter/ Sektion tillsyn

    och fick fram följande info:
    Utbildare som fått beviljat att bedriva särskild lärarutbildning avseende riskutbildning behörighet B del 1 under 2018 är:

    ·         Fredrik Sjöstedt EF, Stockholms trafikkonsult, [email protected]

    ·         Josephine Söderlund EF, [email protected]

    ·         STR Service AB

    Med vänlig hälsning

     Mikael SYV

    P.S: alternativet Josephine Söderlund EF, [email protected] - kan man få fel-meddelande som svar på sitt mail... men de läser mailen och svarar, så det är ingen fara.
    För övrigt, säger Transportstyrelsen att listan på godkända utbildare är inte konstant, utan ändras. Ansökningar kommer in och vissa av dem beviljas. Vilka som blir beviljade framöver, vet man inte idag... Det verkar också ej vara möjligt - tyvärr - att få en lista på godkända (i dagsläget) utbildare på annat sätt än genom att ta kontakt med Transportstyrelsen och specifikt be dem att skicka en sådan lista.