Kskdk

    Hej! Jag vill kunna ploga extra med traktor. För det behöver man hjullastare anläggning. För att få ta det behövs väldigt många timmar. Det jag då undrar är hur man ska kunna ta de kortet om man inte få köra innan? Skulle vara tacksam för hjälpt för hur jag tar kort för att få ploga snö med en traktor? Eller jobba med traktorn på andra sätt

    • Jelena : https://www.svenskmaskinutbildning.se/snorojning-utbildning-behorighet
    • Ludmila :

      Jag tycker du behöver kontakta BYN, se kontaktuppgifter på byggbranschensyrkesnamnd.se/kontakt - för att utan att veta din tidigare utbildningsbakgrund och utan att veta vad Exakt du vill jobba med, är det omöjligt att svara på din fråga.
      Ännu ett tips: kontakta de arbetsgivare som du vill jobba för och fråga Exakt vad de kräver att du ska ha + var de rekommenderar att du ska få den utbildning de kräver. Du avslutar din fråga med "eller jobba med traktor på annat sätt"... och man kan med traktor jobba på många olika sätt: inom lantbruk, inom bygg - bland annat.
      Det är Arbetsgivarens ansvar att de anställda har rätt utbildning för det jobbet som hen anställer för, därför vet arbetsgivarna vilken utbildning du ska ha. "Lurigt" här kan bli pga samma typer av jobb kan ibland falla inom olika "avtalsområden", och då kan olika krav ställas. Ingen lätt fråga du ställer, alltså. Så, tillbaka där jag började: kontakta BYN och fråga de arbetsgivare som du vill jobba för, är de bästa råden jag kan ge.

    • Anna : Här kommer lite information om Traktorutbildning - https://svalov.se/utbildning--barnomsorg/svalofs-gymnasium-och-vuxenutbildning/vuxenutbildning/yrkesutbildning.html https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/traktorkort/ Trevlig helg!
    • Liselotte : Kolla med kommunens företagsrådgivare, de brukar veta vilka utbildningsföretag som är aktiva i trakten och kanske kan hjälpa dig vidare att hitta rätt företag?
    • Liselotte : Jag tänker också på att Trafikskola som utbildar till bl.a traktorkörkort kan svara på vilket sätt deras tidigare elever som tog traktorkörkort fick ihop "timmarna": alltså vilka lokala företag som brukar vara villiga att erbjuda lärlingsplatser.
    Läs alla kommentarer

    4 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej, nu är jag inte alls expert på det område som din fråga gäller, så man får försöka hitta någon expert för att du ska få ett bra svar, men jag tänker så här: det finns olika typer av plogning  -- det är ju skillnad i att "skotta snö" med en plog och att använda snöslunga, som hör till "hydrauliska redskap" och där krävs det en längre maskinförarutbildning som, jag tror, heter "Hjullastare Godshantering".
    Nu är du 19 år och troligtvis är det för sent för dig att söka till gymnasiet - på gymnasiet kan man få traktorkörkort både på Fordons- och transport och på Naturbruksprogrammet (enligt vad jag vet). Motsvarande utbildning kan även erbjudas på komvux. Om du kommer in på en komvux-utbildning till anläggningsförare, då borde alla nödvändiga timmar antingen ingå inom utbildningen eller så borde du i alla fall få hjälp med praktikplats för att få ihop de nödvändiga timmarna.
    Detsamma gäller om du kommer på en utbildning via AF, arbetsförmedlingen. AF kan köpa plats på utbildningen - fråga även på AF.
    Ännu ett sätt är att söka anställning på ett företag där du på arbetsplats ska kunna få utbildning i snöröjning/maskinförare. Det kan dock bli svårt utan de rätta kontakter eller ganska mycket tur.
    Men som din fråga är ställd, så tror jag du menar att du vill utbilda dig som "privatist", en privatperson som av "egen maskin" vill skaffa sig nödvändig utbildning; jag säger inte att det är omöjligt men tror det kan bli svårt och framförallt ganska dyrt.
    Det jag vet är att B-körkort, för personbil, brukar ställas som ett krav när man, som vuxen (ej gymnasieelev) söker utbildning av det slaget som du ställer frågan om. Har du B-körkort? Om du inte har B-körkort, börja med att skaffa sig det, är mitt råd.
    Jag ska försöka göra efterforskningar och återkommer i så fall med ett bättre svar.
    Du får gärna berätta mer kring din situation och om du har varit i kontakt med komvux och med arbetsförmedlingen eller fått svar från maskinutbildare redan.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, läs nedan, svar från Transportstyrelsen:
    "För att köra traktor så behövs ett körkort med behörighet för fordonet som ska köras. Ofta är det en traktor eller ett motorredskap. Se länkar nedan.

    https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Traktor/
    https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Motorredskap/

    Sedan behövs en adekvat yrkesutbildning för fordonet. Det räcker ofta med ett förarbevis enligt Arbetsmiljöverkets riktlinjer för det berörda fordonet."

    Hej igen, svar från en sakkunnig - läs nedan:

    Det finns ett antal olika vägar att få behörigheten för att köra hjullastare och arbeta med den.

    Det skiljer vad som krävs för utbildning/behörighet beroende på vilket fackligt avtalsområde man jobbar inom, ex byggnads.

    Först kan vi reda ut kraven för de olika maskinklasserna:

    Klass 1 krävs B-körkort som lägst för att framföra dom, dom har registreringsskylt som en bil och är märkta med 50 skylt baktill.

    Klass 2 krävs som minst AM-kort eller Traktorkort och ålder enligt regler för de korten.

    Utbildningar finns via gymnasium, Komvux/vuxenutbildningen och AF, Arbetsförmedlingen samt olika privata utbildningsföretag.

    Efter utbildning så registrerar man sig när man börjar jobba som lärling, och man får köra på utbildningsbeviset under lärlingstiden förutsatt att man har grundbehörigheten med körkort osv.

    För att kunna tillgodoräkna sig lärlingstid så måste arbetsgivaren vara ansluten eller ha hängavtal med någon av ME, SEKO, Byggnads, BYN, TYA.

    Hjullastare gods behörighet kan man förenklat säga ger möjlighet att lasta och lossa material får ex,vis lastbil och inom vissa fackliga avtalsområden även snöröja lite.

    Hjullastare anläggning ger behörigheter som är "högre" då får man göra det mesta med hjullastaren även ploga på trafikverkets vägar (dock krävs kompletterande utb. ex arbete på väg) och man får även jobba inom Byggnads och SEKO´s avtalsområden ex.vis vägarbeten och byggarbetsplatser.

    Vägledare SYV

    Hej
    det kan finnas utbildningar inom komvux, t.ex Kurspaket djurskötare inom lantbruk (1000 gymnasiala poäng), där traktor körning ingår i kurserna ”Fordon och redskap” samt ”lantbruksmaskiner”.

    Se exempelvis hemsidan: Vuxenutbildningar, Stora Segerstad naturbrukscentrum (rjl.se)

    Med Vänlig Hälsning/ Best regards

    Hej igen! fick nu svar från Maskinutbildning.nu - var god läs nedan:

    "För att köra snöröjning krävs minst utbildningen ”hjullastare godshantering”.

    Om personen i fråga har körvana från hjullastare kan vi hjälpa till med detta.

    Vår kurs är på 2 dagar och kostar 6000kr + moms.

    Finns däremot ingen körvana hänvisar vi till Yrkesakademien som har grundutbildningar."

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! jag har nu pratat i telefon med några sakkunniga. Det de säger är att frågan är komplicerad pga det finns olika krav som ställs av olika arbetsgivare. Vilken utbildning man måste ha beror också på exakt vilken typ av maskin man vill köra. Skotta snö kan man med olika typer av maskiner.
    För en person som inte kan välja läsa rätt utbildning på gymnasiet för att där ta traktorkort, och inte vill eller kan komma in på en komvux- eller AF-utbildning, utan vill skaffa sig utbildning "som privatist" gäller det att köpa utbildning av en godkänd skola/utbildningsanordnare. Listor på de godkända utbildningsanordnare finns på webbplatserna för BYN och TYA
    Ännu en väg man kan gå är att söka kontakt med en arbetsgivare för vilken man i framtiden vill jobba för och få arbetsgivaren att bekosta ens utbildning. Detta sker oftast endast om det råder stor brist på utbildade personer eller om man börjar jobba för en viss arbetsgivare (t.ex som allt-i-allo eller som grovarbetare eller med vilka andra arbetsuppgifter som helst och "visar framfötterna" för att "förtjäna" att arbetsgivaren vill satsa på en) och får sedan utbildning av sin arbetsgivare.

    Hej igen!
    det kan också finnas andra möjligheter, t.ex utbilda sig till trädgårdsarbetare och inom den utbildningen lära sig köra traktor.
    T.ex: Tenhults Naturbruksgymnasium erbjuder inte endast gymnasial utbildning för ungdomar, utan även vuxenutbildningen. I utbildning trädgård finns en kurs som heter ”Fordon och redskap” där de studerande bland annat får lära sig köra traktor. Utbildningen syftar till att få jobb i trädgårdsbranschen, och många trädgårdsföretag med inriktning skötsel jobbar även med snöplogning på vintern.

    Hej igen,
    vi har idag fått ännu ett svar. Var god läs nedan:

    Köra traktor kan man göra om har ett b-körkort. Rör sig om en lastmaskin kan det krävas utbildning beroende på vilket kollektivavtal som föraren tillhör.

    Kraven varierar beroende på om föraren är egen företagare eller anställd, vem som är beställare och var arbetet skall utföras.

    Formellt sett är det Arbetsmiljölagstiftningen som ställer krav på att arbetet ska kunna utföras på ett säkert sätt och inte innebära risker för ohälsa och olycksfall.

    Arbetsmiljölagstiftningen ställer krav på arbetsgivaren som skall se till att den som är anställd har tillräckliga kunskaper för att kunna arbeta säkert med maskinen.

    Ofta väljer arbetsgivaren att utbilda sin personal via en godkänd utbildningsgivare.

    Att bara läsa kursen för hjullastare vet jag tyvärr ingen som har i kommunal regi.