Elev
    Hej!
    Funderar på yh till redovisning och har några frågor.

    Jag undrar om redovisningsekonom är ett provisionsyrke eller om det är en "vanlig" lön varje månad?

    Jag undrar också om man måste hitta sina egna kunder eller inte?

    För och nackdelar med jobbet/utbildningen?
    • Vägledare :

      Yrkeshögskolan Kungsbacka har idag (9 sept 2019) några platser kvar på sin yh Redovisningskonsult/rådgivare: och det går att ansöka till och med 12 sept 2019; om du uppfyller kraven, kan du bli antagen mycket snabbt.

    • Ludmila :

      Enligt en av de sakkunniga: Det är ”vanlig” lön varje månad och man söker inte sina egna kunder själv. Det positiva är att det är ”normala” kontorstider 8-17, bra löner och passar väldigt bra till dom som gillar siffror och jobbar gärna framför datorn. Även goda förutsättningar om man skulle vilja starta eget.

    • Mikael : Jag rekommenderar att du tar kontakt med intresseorganisationerna FAR eller SRF-konsulterna som har mycket stor kännedom om branschen.

    4 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linda!
    inom Redovisning finns det många olika yrken, t.ex Redovisningsassistent (inom just det yrket är det nästan alltid anställning med månadslön som gäller) och så andra yrken, som t.ex Redovisningskonsult (inom det yrket är det nästan alltid enskilda uppdrag som man själv måste hitta; uppdragen kan vara under kort tid eller under flera års tid).
    Du får gärna kika på många olika yrken inom Ekonomi/redovisning, börja till exempel med yrke/affarsinriktad-redovisningsekonom
    och kika även på:
    yrke/redovisningsekonom
    ****
    Saken är den att det är inte någon exakt vetenskap - yrken går in i varandra; ibland benämns samma arbetsuppgifter med olika titlar och ibland tvärtom - inom samma yrkestitel får man arbeta med rätt så olika saker.
    Det som gemensamt för alla som jobbar, på något sätt, med "redovisning" är att de jobbar med siffror och måste vara bra på matte och statistik samt på logiskt tänkande. De måste också vara insatta i lagstiftning inom område Redovisning (i alla fall i den delen som berörs just inom "just de här arbetsuppgifter på just den här arbetsplatsen").
    Arbetsplatserna kan vara väldigt olika: kommuner, myndigheter, privata arbetsgivare och så kan man bli egenföretagare/konsult.
    Ett yrke som i Sverige (inom område Redovisning) är Reglerat, det vill säga strikta krav finns, är Auktoriserad Revisor. men t.ex Revisorsassistent kan ha diverse olika utbildningar och arbetsuppgifter för honom/henne kan vara olika, beroende på exakt vilken arbetsplats hen arbetar på eller vilket uppdrag hen utför "just nu".

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, du ställer en mycket svår fråga att svara på.
    De flesta yrken inom område redovisning är i Sverige icke-reglerade, dvs arbetsgivaren får fritt anställa vem hen vill.
    Yrkeshögskoleutbildningar brukar ge jobb i större omfattning än högskoleutbildningar; yh är också kortare och mer praktiskt inriktade. Dock, finns det inte jobbgaranti... så ingen kan säga vilka arbetsuppgifter du får eller om du får jobb, över huvudet taget, men chansen är rätt stor efter en yrkeshögskoleutbildning.
    Vill du ha jobb med Månadslön (tillsvidareanställning) så är det kanske Löneadministratör som jag vill i första hand rekommendera att du tittar på. men det är inte omöjligt att efter vilken som helst yh med ekonomisk inriktning få jobba med utbetalningar av löner, alltså som just Löneadministratör.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick idag svar från en sakkunnig; var god läs nedan:

    Man får ”vanlig” lön. Är man anställd på en byrå behöver man inte ordna med kunder själv. Har man ett eget företag måste man naturligtvis det.

    Det är ett omväxlande jobb som passar de som gillar siffror och är noggranna. Det kan i vissa perioder vara stressigt med en högre arbetsbelastning.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vi fick nyss svar från SRF-konsulterna; var god läs nedan:

    Hej!Dina 3 frågor:

    Jag undrar om redovisningsekonom är ett provisionsyrke eller om det är en "vanlig" lön varje månad?

    Svar: Det är ett vanligt yrke med fast lön varje månad, ibland finns även bonus på toppen hos vissa byråer men det är inte den huvudsakliga löneformen.

    ***
    Jag undrar också om man måste hitta sina egna kunder eller inte?
    Svar 1: Som anställd på en byrå arbetar man med de kunder byrån har eller tar in, och ibland stöter man på någon själv som man kan värva till byrån, men i huvudsak tar man inte in kunderna själv.

    Svar 2: Om man driver egen byrå utan att vara anställd hos någon annan får man förstås skaffa kunderna själv, eller via kontakter på banker mm.

     ***
    För och nackdelar med jobbet/utbildningen?

    Svar: En oerhört stor fråga, men det är ett roligt arbete med många utmaningar och möjligheter att utvecklas. Man planerar och disponerar ofta tiden själv vilket gör att man kan styra sin arbetssituation,

    Och man lär känna många olika företagstyper och branscher som ger bred erfarenhet av företagande.

    Med vänlig hälsning

    Branschansvarig redovisning