Alicia
    Hej! Jag trivs inte alls i min klass eller med mina vänner längre och känner att jag behöver byta skola inför nästa termin då jag börjar 2an på gymnasiet. Mailade en skola som jag verkligen är intresserad av att gå på men de sa att de inte kan säga än om de har någon ledig plats inför nästa termin men att jag sålänge ska skicka min studieplan och betyg till dem. Vad ska jag göra? Borde jag chansa och vänta tills höst för att se om jag får en plats i den skolan jag vill eller borde jag byta till en annan skola så länge? Känner att jag verkligen inte kan gå kvar i min skola och vill verkligen inte gå tillbaks hit igen efter sommarlovet.

    1 Svar

    Daniel SYV

    hej Alicia,

    jag tycker det bästa alternativet för dig är att du Under OMVALSPERIODEN - lägger in ansökan till åk1 till den skola som du är mest intresserad av. Att du söker till åk 1 och konkurrerar - på nytt - med dina grundskolebetyg om plats - påverkar inte din möjlighet att byta in i åk2 eller att fortsätta på din nuvarande utbildning på din nuvarande skola.
    Om du kommer in i åk1 på den nya skolan och kan uppvisa godkända betyg i de kurser som läses på utbildningen, har du mycket goda chanser att bli "uppflyttad" till åk2; detta pga att du ska inte behöva läsa om de kurser i vilka du redan har godkända betyg i.

    Mitt råd är alltså att du lägger in ansökan till åk 1 till din favoritskola. Och att du samtidigt skickar din studieplan och dina betyg till den skolan /precis som du blev ombedd att göra/. Och att du nu fortsätter läsa så gott du kan och gör ditt bästa för att få så många godkända betyg du kan - på din nuvarande skola.

    Hälsningar

    D:

    • : Tack! Det framgick inte så tydligt men försöker även att byta linje, går ekonomi just nu men vill byta till samhällsvetenskapsprogrammet.
    • Anna : Innehåll på Ekonomi- och på SA programmen är inte så olika. Men beror mycket på i vilken ordning kurser läses på olika skolor... studieplaner stämmer inte alltid överens mellan olika skolor. Du förlorar inget på att även göra ansökan till åk1. Att du söker till åk1 påverkar inte på något sätt dina möjligheter att fortsätta på din nuvarande utbildning eller att byta in i åk2.