J
    Hej! Ja som rubriken lyder så funderar jag på eventuellt byta linje. Anledningen är att jag inte trivs i klassen jag går i och att jag tycker min linje (estet media) inte var som jag hade tänkt mig. Har känt att jag förändrats lite som person och fått andra intressen som prioriteras högre än mitt media intresse idag. Nämligen psykisk och fysisk hälsa. (Typ psykolog eller pt) Det är något som jag idag känner att jag skulle kunna jobba med. Jag tänker att Vård och omsorgsprogrammet kanske skulle passa? Men problemet då är att jag är inne på min andra termin i åk 1 och det känns som att det är försent att byta, då jag helst vill gå med personer i min egen ålder pga mognaden typ.
    Vad kan jag göra? Finns en chans att byta så jag kan gå med dom i min egen ålder? Vilket program tror du passar mitt intresse för att läsa bäst?
    • Mikael : Det kan bli svårt att byta program i januari, jag tror du måste söka om till nästa år. Jag återkommer med ett längre svar ikväll. Med vänlig hälsning, Mikael syv

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, om du vill byta gymnasietprogram måste du först fråga dina vårdnadshavare om de samtycker, du är inte myndig än. Sedan kontaktar du eller någon av dina vårdnadshavare rektor på det programmet dit du vill byta. I fall plats finns, tar rektor ställning till om det finns resurser på skolan att hjälpa dig att läsa ikapp.
    Vilket program vill du byta till?
    Du skriver att du är intresserad av psykologi och hälsa. Behörighet för att söka högskoleutbildning till psykolog är Matematik 2 och Samhällskunskap 1b. Det som du behöver göra på ditt nuvarande program /om du skulle bestämma dig att stanna kvar/ är att läsa tillvalskurs Matematik 2b. Så blir du behörig att söka utbildning till Psykolog.
    Personlig Tränare kan man bli efter många olika utbildningar. Titta igenom yrkena på http://www.framtid.se/professions/ och se om du blir intresserad av några fler yrken.

    Du har rätt att söka till nästa års antagning och i så fall gå om åk1 på ett annat program.

    Om du vill överväga att stanna på ES - kanske du kan fråga om du får läsa Psykologi 1, 2a och 2b inom Programfördjupningen för de kurserna får läsas som programfördjupande på ES.
    Även Mental träning, 100 poäng
    Och träningslära 1 och 2 - á 100 poäng vardera - också får läsas som programfördjupande på Estetiska programmet. Om du lägger till Matte 2b också - blir du, dessutom, behörig att söka till psykolog.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV