Elvira
    Hej, jag går årskurs två på natur-natur. Detta är mitt tredje gymnasium då jag bytt 2 gånger tidigare för jag inte trivts. Jag känner även att jag inte trivs nu, jag har en klump i magen och undviker helst skolan. Men jag vet inte riktigt varför, jag har lätt socialt och inga problem med klasskompisarna eller lärarna. Jag vill verkligen plugga också, då jag tycker det är kul och jag har hyfsat lätt för mig i skolan. Jag tror det kan vara själva skolmiljön som inte passar mig. Skulle känna mig mycket bättre om jag fick strukturera upp mina studier själv, och även plugga själv. Vad finns det då för alternativ för mig?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Elvira!
    Tråkigt att läsa om att du inte trivs med skolan.
    Bra att du vill studera och har lätt för studierna.

    Din nuvarande utbildning NA, inriktning naturvetenskap finns på distans på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium

    Jag råder dig att kontakta Korr online med frågan om de har plats i åk2 på just din utbildning NA, "naturvetenskap".
    Det är "några få" obligatoriska träffar, men annars så läser man hemifrån på distans.

    Det finns annars inte så många andra alternativ. Du kan gå prata med kurator på skolan och/eller skolpsykolog och vi får hoppas att de kan komma med något förslag. Rent teoretiskt så skulle skolan kunnat erbjuda dig läsa på egen hand hemifrån och komma till skolan bara till provtillfällena. Men då måste skolan stå för handledning och det är extra jobb och extra kostnader för skolan som de kanske inte har resurser till. Om du kan klara dig utan någon hjälp från lärarna - rena självstudier - och bara komma till skolan göra prov, skulle det funka - i fall rektor godkänner upplägget. Det är lättare att få igenom en sådan lösning om du kunde uppvisa läkarintyg eller psykologutredning som rekommenderar att du läser på distans hemifrån. Om du har bra betyg underlättar också - för att det visar på att du har god kapacitet att klara fortsatta kurser också.
    Jag har en liten "synpunkt" - träna och vänja sig vid att vara i en miljö som inte passar så bra KAN VARA bra för framtida möjligheter till vidare utbildning och få anställning. Det är svårt att hitta jobb där man inte behöver finna sig på en arbetsplats och att hitta en arbetsplats som känns rätt - kan vara svårt. Om du bara kan tänka dig jobba hemifrån i framtiden, begränsar du dina möjligheter till att få en anställning.
    Förstår du hur jag menar?
    Det kan vara övergående - att du inte trivs i skolmiljön... eller så är det permanent, det är en fråga till proffs att utreda. Om du kan "träna bort" den känslan, i alla fall till den graden att du skulle kunna "stå ut" - är det bäst för dig. Om du däremot INTE kan "träna bort" den, då är det bäst att du ändå skaffar dig utbildning (om alternativet är att du inte kan studera alls).

    Sammanfattning: råd från oss på Fragasyv.se till dig är
    -fråga på Korr online om de har plats för dig
    och
    -sök proffs utlåtande angående dina möjligheter att "träna bort" känslan av att du inte kan vara i en skolmiljö.

    Önskar dig det bästa! återkom gärna och berätta hur det går!
    Julia SYV *L* :-)
    Hej igen! Jättebra att du jobbar extra och har inga problem med att vara på arbetsplatsen!

    Du skriver i din kommentar att du önskar snabbare tempo på studierna. Här har jag ett förslag: om du läser framåt i läroböckerna - både hemma och på lektionerna, bör lärare uppmärksamma detta och främja din strävan att läsa snabbare. Det är svårt för läraren att bedriva undervisning både långsamt, i normal tempo och i snabb/avancerad variant - samtidigt (det finns ju annars behov av det, då eleverna är alla olika med sina unika behov och möjligheter). Jag har svårt att tro att någon lärare har något emot om en elev sitter på lektionen och läser på "fel sida" i "rätt bok" - dvs om klassen är på s.100 och du är redan på s.150 i samma lärobok. Du behöver inte invänta tills alla i klassen kommer igenom kapitel 3, du kan påbörja kapitel 4 kvällen innan hemma och läsa kapitel 5 på lektionen.
    Alla ni läser samma kurser men vissa kommer att få F och andra A på kursen och det går alltid "profilera" sig inom kursen också och jag tycker det är bara bra om man gör det. Skaffa dig grundkunskaperna i varje kurs så att du garanterat får minst E på kursen men sedan kan du läsa "runt" kursen - fördjupa dig i olika delar som känns relevanta och lockande just för dig. På så sätt kan du också börja samla material till Gymnasiearbete som är en obligatorisk kurs under åk3. Utan godkänt Gymnasiearbete kan man inte få Gymnasieexamen. Temat för Gymnasiearbete väljer eleven i samråd med handledare/lärare och man kan göra gymnasiearbete ensam eller i mindre grupper á 2-4 elever.
    Dig passar det kanske bäst att göra Gymnasiearbete ensam. Om du redan nu väljer tema /som måste ligga "i linje" med ditt gymnasieprogram/ kan du förbereda för det: samla material, artiklar, relevanta hemsidor, göra egen reseach. Du kan prata med lärarna och bestämma temat redan nu eller så samlar du material som är intressant för dig och presenterar det sen, när du skall definitivt bestämma dig ang. namn på ditt gymnasiearbete.
    Se exempel på gymnasiearbete inom NA från 2012 på länken http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181541!/Menu/article/attachment/NA2.pdf

    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    • : Jag jobbar extra och har inga problem med att vara på plats där. Det är snarare att det känns som skolan kväver mig, jag tycker det är mycket onödig tid och skulle gärna vilja ha ett snabbare tempo. Men tack så mycket för förslaget om distansstudier!
    • Julia : Jag skriver ett utökat svar till dig nu! kommer inom kort.