Nabila

    Hej! Jag går andra ring på hantverksprogrammet, inriktning florist. Under min gymnasietid har jag gått om årskurs 1 (pga programbyte). Problemet är att jag HATAR mitt gymnasieprogram, har ångest varje dag när jag vaknar och tänker på skolan. Jag pratade med studievägledaren i ettan och alternativen då var att antingen byta program men gå om ytterligare 1 år, eller stanna kvar och göra mitt bästa de åren som är kvar. Jag vet inte vad jag kan göra, är det möjligt att prata med rektorn och komma fram till någon lösning? Jag tänker att samhällsvetenskapsprogrammet skulle passa mig. Jag vill inte gå kvar på mitt nuvarande program men inte heller börja om årskurs 1 igen. All hjälp uppskattas!

    • Anna :

      Vilket program läste du på innan du började på HV/Florist?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nabila!
    det är mycket tråkigt att läsa om att du befinner dig i en sådan situation ... att du inte alls trivs på din nuvarande utbildning. Du får givetvis prata med rektorn, men hen kan inte ta in dig i år 2 på Samhällsvetenskapsprogrammet för att du saknar (om jag förstår dig rätt) de betygen som läses i årskurs 1 på SA. Om eleven inte har förutsättningar att uppnå kraven för examensbevis så får inte rektorn ta in en elev på ett nationellt program i gymnasieskolan.
    Du vill inte, om jag förstår dig rätt, börja från årskurs 1 igen. Och då ser jag följande lösningar:
     - att du stannar kvar på din nuvarande utbildning,
    - att du söker jobb och byter från att gå i skolan till att börja jobba (och så får du ta upp frågan om fortsatt utbildning senare, t.ex på komvux från höstterminen det kalenderåret som du fyller 20 år, som tidigast)
    - att du försöker komma in på en folkhögskola. Se information om skolformen Folkhögskola på Framtid.se/studier/folkhogskola