Zaher

    Hej!

    Just nu läser jag på en komvux skola i Göteborg och håller på att komplettera mitt utländsk gymnaieexam. Och jag vill gå på universitetet i höst 2019 och plugga till civilingenjör. Men grejen är att mitt meritvärde (19.22) är inte tillräckligt högt och jag behöver höja det. Och för att göra så vill jag läsa turkiska som modern språk men jag vet inte vart är det undervisas, det går bra om det är på plats-, distans- eller flex. Any ideas om vart ska jag anmäla, vilka skola/skolor?

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om du är folkbokförd i Gbg läser du via Komvux i Gbg - besök studievägledare på Rosenlundsgatan/Rosenlundsplatsen (mitt emot Feskekörkan).

    Prövningar, däremot, har du rätt att göra i hela Sverige!

    Studie- och yrkesvägledare
    Daniel SYV

    Hej Zaher,
    testa kontakta Språkcentrum i Göteborg. Enligt mina uppgifter kan undervisning i Turkiska bedrivas på gymnasieskolorna i Gbg och i så fall bör Prövningar erbjudas (prövningar måste erbjudas i de kurser i vilka undervisning pågår...).
    Att få läsa turkiska på komvux - har jag aldrig hört talas om... - det är alltså mycket ovanligt; troligtvis icke-förekommande... men givetvis kan du fråga på komvux om de kan erbjuda läsa turkiska.