Tatyana
    Hej jag satt och kollade på journalist utbildningen på Södertörns högskola och Där kan man ju läsa journalistik med tex sociologi så man läser 60 HP i sociologi. Om man läser färdigt hela den utbildningen på 180 HP och då sen läser till 30 hp sociologi alltså c kursen räknas det då som att man har en kandidatexamen i sociologi också?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Tatyana! Frågor om kandidatexamen måste vi hänvisa till lärosätena - alltså du måste få svar från den högskola eller det universitetet där du vill ta ut kandidatexamen. Det finns generella ramar för kandidatexamen, men de är väldigt "generella" och detaljerna (bland annat vilka kurser för utom huvudämnet som kan ingå) bestämmer varje lärosäte och du kan mycket väl få olika svar från olika lärosäten. Det som dock är ett av de generella kraven är att Kandidatkurs med rätt innehåll och godkänt betyg (á minst 15 högskolepoäng) måste ingå i kandidatexamen och den "punkten" kan inte kringgås, men för övrigt, fråga studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen/examina.

    Studie- och yrkesvägledare