Elev x

    Om jag studerar till apotekare kan jag då läsa en kompletterande pedagogisk utbildning för att sedan arbeta som gymnasielärare i kemi? Jag tänkte om jag i framtiden skulle "tröttna" på att arbeta som apotekare att jag då "smidigt" kan få legitimation till ett annat yrke. Är detta möjligt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    är det lärarbrist, kan man få jobba som lärare även utan legitimation och utan lärarexamen, tyvärr... Bra att du vill bli Behörig lärare.
    Som reglerna för behörighet till KPU, kompletterande ped.utbildning är, så måste man ha tillräckligt antal poäng inom det ämnet som man vill behörig att undervisa i - dock kan reglerna ändras i framtiden; som det är nu, kommer du behöva ha minst 90 hp kurser i Kemi från högskola och leta sedan var KPU för kemilärare erbjuds. Svårigheten kan vara bl.a att KPU prioriterar ta in sökande som ska bli behöriga i flera ämnen, inte bara i ett ämne.