MIna

    Hej! Jag har kvar 4 kurser kvar plus gymnasiearbetet från gymnasiet som jag måste läsa upp för att få ut min examen. Gick dock ut gymnasiet för ca 7 år sedan. Och eftersom att jag jobbar inom vård blev jag erbjuden att läsa till usk via jobbet för 3 år sedan. fick barn så jag var tvungen att pausa usk utbildningen. Nu vill jag gärna ta min in på universitet för att kunna läsa till tandhygienist och för att göra det måste jag få ut min examen från gymnasiet men jag vill också läsa klart usk. Kan jag läsa båda utbildningarna eller måste jag bara välja en?

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Amina!
    Det är möjligt att du inte behöver läsa på komvux eller ta ut examensbevis och ändå kan komma in på tandhygienistprogrammet. Det finns möjlighet att bli bedömd som Behörig genom Reell kompetens. Var god läs på Studera.nu och på Antagning.se För konkurrens gör du i så fall högskoleprovet.
    En annan sak är om du vill ta ut examensbevis från komvux - då gör du planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Från 1 juli 2021 blev det ännu friare vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux. Det är mycket möjligt att du kan i ditt examensbevis ta in rätt många kurser från "vårdprogrammet", alltså vård-kurserna.
    Läsa färdigt till Undersköterska? Så finns det inte någonting som heter "behörig undersköterska". Yrket är icke-reglerat och det är arbetsgivare som bestämmer vem som är tillräckligt kompetent för att få jobbet.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, jag vill också tipsa dig om att det på yrkeshögskola finns utbildning till Tandsköterska. Utbildning till tandsköterska går på cirka 3 terminer (lite längre än exakt 3 terminer) är betydligt kortare än till Tandhygienist (tandhygienistprogrammet läser man på 6 terminer). Du får gärna kika på framtid.se/yrke/tandskoterska
    Och du kan söka till högskoleutbildningar och till yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och t o m kan bli antagen till en högskoleutbildning och samtidigt till flera yrkeshögskoleutbildningar. Inom yrkeshögskola finns även utbildningar till Apotekstekniker
    Steriltekniker
    och Specialistundersköterska

    För att hitta yrkeshögskoleutbildningar - gå in på www.yhguiden.se