Rema

    Hej! Jag är en student vi universitet som har börjat läsa lärarprogrammet hösten 2019 och har klarat av hela året. Men nu i 2020 har jag ansökt nytt program och har blivit antagen till och jag har börjat läsa både två samtidigt. Alltså jag har börjat andra året i lärarprogrammet och första året på den nya programmet. och jag hörde från flera håll att det är OK att man göra så, men nu fick ett medelande från högskolan att de ser att läser 60 hp totalt från både program och de frågar mig vilken av de ska jag vilja göra avbrott trots att jag inte vill göra avbrott på något av de eftersom att jag hinner och passa tiderna för både program. Min fråga är finns det ett lag som förbjuder mig fortsätta så eller att jag svara syv att jag inte vill göra avbrott på något program?? Hur tänker dem gällande det här? Tack

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    det är mycket ovanligt att man läser 2 heltidsutbildningar på högskolenivå samtidigt, för att insats på 80 timmar per vecka krävs. Du får givetvis svara att du vill fortsätta läsa på båda programmen och se vad du får för svar. Om de ansvariga på lärosätet skulle påstå att du inte får läsa 2 program samtidigt, fråga dem vad de baserar detta på? för jag känner t.ex inte till att det skulle vara olagligt på något sätt.
    Däremot kan det uppstå problem framöver om du överanstränger dig och blir sjuk av det eller om du får obligatoriska "saker" som examinationer som ligger samtidigt (och du kan ju inte klona dig :).
    Vänligen
    Julia

    • : Så det finns inget lag som säger att det förbjudet att man läser två program samtidigt i samma högskola?! En fråga till; kan det inte finnas några undantag för sådana fall, även om högskolan inte accepterar det?!
    • Julia :

      Jag svarade att jag inte känner till några sådana lagar som skulle förbjuda det. Men jag är inte jurist. Frågan du ställer är extremt ovanlig då folk brukar inte åta sig så mycket på en gång; jag har i alla fall inte varit med om att någon vill läsa 2 heltidsprogram på högskolenivå samtidigt ... Du kan vända dig till Universitets- och högskolerådet;UHR eller till Universitets kanslersämbetet, UKÄ, med din fråga om det finns ngn lag som skulle förbjuda att läsa 2 heltidsutbildningar på högskolenivå samtidigt. Jag kan tänka mig att ditt lärosäte kan eventuellt (kanske) ha någon policy på lokal nivå (men om det "håller i rätten", alltså om du vill utreda den juridiska aspekten i detta, vet inte jag, som inte är jurist). :) OBS! att jag eller någon annan SYV inte känner till någonting är inte detsamma att det inte finns. Kan finnas, men jag personligen inte känner till det och tror inte det finns... men jag kan också ha fel.