David
    Hej!

    Går på mitt sista år på ett naturvetenskapligt program på gymnasiet. Jag har nu börjat titta på utbildningar. Det pendlar mellan Högskoleingenjör och Civilingenjör. Jag vet inte om jag är beredd att binda mig 5 år på civilingenjörsprogrammet och känner då att Högskoleingenjör vore det ultimata alternativet. Dock känner jag att ifall jag har orken kvar att läsa en master på Högskoleingenjör så blir det ändå 5 år i slutändan, precis som på civilingenjörprogram. Problemet är då att jag inte får Civilingenjörtiteln. De utbildningar det rör sig om är Högskoleingenjör byggteknik och design och Civilingenjör samhällsbyggnad på KTH.

    Min fråga är då, finns det möjlighet att byta till Civilingenjörprogrammet ifall man tar Högskoleingenjör om man känner att man har ambitionen och viljan att plugga ytterligare 2 år för att få ut civilingenjörsexamen. Om det inte går, kan man läsa klart en master på Högskoleingenjörsprogrammet och därefter komplettera med ett par kurser, antingen på KTH eller någon annanstans i Sverige.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej David,
    utbildningsutbud kan förändras.
    Exakt vilka program som kommer att bli sökbara till hösten 2019 fastställs helt och hållet först tills Ansökningsperiod startar (i mitten av mars 2018).
    Man kan inte helt utgå ifrån att exakt samma utbildningar som startare hösten 2018, kommer också att starta hösten 2019. Någon utbildning kan bli nedlagd eller förändrad rätt mycket. En ny utbildningar kan starta.
    ****
    Allmänt gäller
    Man kan inte få någon garanti på att få byta från ett program till ett annat.

    Givetvis händer det att folk byter. För att möjlighet till byte ska uppstå, måste det - för det första - finnas en ledig plats på programmet då du vill byta; och - för det andra - att kurser man redan har fått godkända betyg i, måste stämma överens med de kurser man läser på ett nytt program. Men kursinnehåll kommer inte spela roll, om inte någon ledig plats på programmet uppstår. Och sedan kan också Konkurrens uppstå om de få lediga platser som ev. uppstår. folk vill ganska ofta byta från identiska program på andra orter (ex. pga familje/bostads- situationen).
    ****
    Tips:
    om du tänker att du troligtvis (eller kanske) vill läsa i fem år, skulle jag i så fall I Första Hand söka till Civilingenjörsprogrammen (men i andra hand - även till Högskoleingenjörsprogrammen). Det händer att folk hoppar av - ex. efter 3 år. Och även om man då kanske inte får just titel "högskoleingenjör" - så kan man många ggr ändå få ett jobb. I stället för att hoppa av kan man ansöka om "Studieuppehåll med platsgaranti". Om det blir beviljat - kan du i så fall jobba ett tag och sedan återgå till dina studier.
    Att komma in på ett masterprogram - kan inte garanteras. De populära masterprogram uppstår det konkurrens till och det kan då krävas några terminers "extra-studier" för att komma upp till det antal godkända akademiska poäng som kan ge plats på masterprogrammet. Och återigen - om utbudet - Vilka masterprogram som blir sökbara om 3,5 år kan ingen med säkerhet svara på idag.

    Liselotte
    • : Hej! Tusen tack för ett utförligt svar. Så du rekommenderar mig att ta civilingenjör som första val och därefter högskoleingenjör som andra val. Detta på grund av att folk kanske hoppar av 3 år för att istället får ut ett H.ingenjörs examen? Kommer jag fortfarande behålla min plats i reservkön (om jag nu hamnar i den?)
    • Julia : ang. plats i reservkön till högskoleutbildningar - kontakta personal på www.antagning.se eller sök svar hos Antagningsgruppen på just det aktuella lärosäte. Fråga syv gör inte antagning till högskolor/universitet.
    • Julia : Så som du har ställt frågan, så tror vi att du vinner på att börja läsa på Civilingenjörsprogrammet. Kanske vill du fortsätta läsa hela programmet... eller så hoppar du av efter 3 år och kanske kan få ut examen som Högskoleingenjör; eller kanske så får du jobbet även utan Högskoleingenjörsexamen.