josefine
    Hej,
    jag är sjutton, fyller arton i höst, och går tvåan på gymnasiet.Jag fick precis veta att jag inte klarar betygen i matte så kommer därför inte få gå kvar på det här gymnasiet i trean utan tvingas sluta.
    Finns det någon chans att jag kan få komma in på annat gymnasium eller är det för sent att söka in nu? och finns det något gymnasium som skulle ta in mig?
    Kommer jag vara tvungen att börja om från ettan isåfall?
    Vill inte gå konvux..

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, förstår inte riktigt vad du menar!? Tvingas du sluta? Hur kan det kräva att du slutar? Skolan ska först och främst titta på möjligheter att stötta och hjälpa dig i matte och andra ämnen via Åtgärdsprogram eller hitta andra möjligheter för dig att klara kursen. Men visst är det så att om man inte klarar kurserna under gymnasiet så får man gå vidare inom vuxenutbildningen och för de flesta så brukar det funka bra även om jag förstår att du just nu inte tänker på det alternativet. Men att tvinga dig att sluta låter märkligt.

    Om det är skolan som inte låter dig gå kvar så är de i sådana fall skyldiga att hitta annan skola åt dig - det borde ju inte vara du. Eftersom jag inte känner till din situation så har jag svårt att bedöma om du måste börja om i lägre årskurs. Boka tid hos din Syv på skolan och red ut vad du har rätt till och vad skolan måste hjälpa dig med. /Lena, Syv