Allyson
    Det är så att jag har fått F på 6 kurser men har väldigt lite att kompletera till varje kurs för att få godkänt på dem, tex så fick jag F i idrott för att jag missade en friluftsdag, men i 2:an så behöver jag bara gå på friluftsdagen så är de klart. Då är min fråga, måste jag gå om gymnasiet eller kan jag bestämma själv om jag ska forsätta 2:an?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Allyson!

    Det viktiga är att när du slutar trean får en gymnasieexamen. Om du får gå vidare till tvåan eller inte är en fråga för skolan. Fördelen med att gå om ettan är att du är "ikapp" och inte har så mycket att ta igen.

    Här kan du läsa om vad som krävs för att få en gymnasieexamen. Det kan också variera beroende på om du går ett yrkesprogram eller högskoleförberedandeprogram.

    För att nå en gymnasieexamen (yrkes- eller högskoleförberedande) ska du ha minst 2250 godkända gymnasiepoäng på en utbildning som omfattar 2500 gymnasiepoäng. Man ska även ha godkända betyg i kurserna: svenska (eller svenska som andraspråk) 1, engelska 5 och matematik 1 samt en kurs gymnasiearbete, 100 poäng.

    Hälsningar
    Melina, SYV