Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vill råda dig gå och prata med skolsköterskan och/eller med kuratorn på din skola. Utifrån det du skriver i din fråga kan det vara "allt" från en "tillfällig svacka" (t.ex lätt höst-depression, typ... är inte utbildad inom det område och kan inte spekulera kring diagnoser)... eller så är det ett tecken på att du kanske valde fel utbildning och vill ändra dig och välja om. T o m det året som du fyller 19 år kan du fortfarande komma in i år1 på ett nytt gymnasieprogram. Du behöver i så fall göra ansökan under val- eller omval - via gymnasieantagningen (upprepa som du sökte när du kom in på gymnasiet). Det är helt ofarligt att lägga in ansökan vid gymnasieantagningen; du fortsätter i så fall läsa som vanligt på din nuvarande utbildning. Sedan om du kommer in på en ny utbildning, det är då det blir dags att fatta beslut.
    Jag hoppas det ordnar sig mycket snart för dig. Det är kanske någonting som har hänt som gjorde att du började tvivla på val av utbildning och yrke? Några specifika händelser som har hänt just på senare tid? Prata med skolsköterska och med kurator om ditt mående; prata med SYV på din skola om val av utbildning. Du kan också prata med din klasslärare/mentor - be honom/henne att boka tid för dig, så att ni kan sitta och prata t.ex en timme: berätta hur du mår och att du tvivlar på att du går rätt utbildning. Förhoppningsvis kan du genom samtalen med skolpersonal "bena ut" vad problemet är och åtgärda det.
    Lycka till!