Liam

    Hejsan! Mitt namn är Liam Andersson, jag går i 9:an nu och ska därför välja gymnasie nu till vintern. Jag bestämde mig för att tänka kring mitt val rätt så tidigt, så jag har suttit nästan hela sommaren och tänkt och tänkt utan att egentligen komma någon värt..

    Jag har 270 poäng och kan därför nästintill komma in på vad som helst. Problemet för mig är inte att komma in utan om JAG klarar av det! Jag är så rädd att jag inte ska klara av gymnasiet och inte komma in på högskolan.

    I alla fall, jag tänker mig Teknikvetenskap - informations och medieteknik för jag gillar datorer och teknik och det har jag gjort sen 9 års ålder! Jag har nyligen börjat programmera lite men det går slött framåt fast det är roligt, (ibland segt) Teknikprogrammet har däremot matte 1c,2c,3c och jag är tyvärr extremt rädd att jag inte kommer komma ut gymnasiet med i alla fall ett D i det ämnet. Jag behöver ju matten för programmeringen. Jag har B i matte just nu och tycker det är roligt från tid till tid. (Beror på liksom) Ska jag verkligen vara såhär orolig? Hjälp!

    • : Lite skoj och läsa vad man har skrivit innan. Jag går nu 1:an och är i slutet av terminen. Jag vill bara uppmana alla som är nervösa inför gymnasiet (Teknikprogrammet för min del) att folk överreagerar. Matten har blivit extremt rolig på gymnasiet och höjde mig från 9:an i Ma1c! De ger en tid att komma in i deras tempo och nu är nästa utmaning här: Matte 2c!
    • Anna : Heja Liam! Fortsätt så! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Liam,

    det är bra att du tar gymnasieval på allvar, tycker det är viktigt att välja rätt utbildning och tar reda på saker, bland annat hur mycket matte man läser på teknikprogrammet.

    Det är väldigt många ungdomar i Sverige som i år ska välja till gymnasiet - du är inte ensam. Och de flesta av gymnasieväljare känner viss oro _ mer eller mindre - och det kan också gå i perioder.... ibland är man mer orolig och ibland - mindre.

    Du har ännu myckt gott om tid; bestämma sig måste man mot slutet av Omvalsperioden - sent på våren. Omval som man gör under omvalsperioden är helt OK att göra.

    För varje dag växer du, mognar och lär dig nya saker och dina intressen kan också förändras, i alla fall i viss mån, därför kan det vara smart att inte bestämma sig ang. gymnasieval för tidigt heller. :)

    Jag kommer nu att ge dig några länkar till sidor där bra info finns, som vi rekommenderar att ta del av. Du får senare, när som helst, återkomma och berätta hur tankarna går... ;)

    Nyttiga länkar för dig som väljer till gymnasiet:

    https://www.fragasyv.se/info/olika-ingangar-gymnasieval

    https://www.framtid.se/reportage/gymnasieval-avgorande-for-framtiden

    https://gymnasieguiden.se/informeras/10-vanligaste-fragorna-infoer-gymnasievalet

    https://gymnasieguiden.se/informeras/bra-att-veta-om-gymnasiet

    https://www.framtid.se/studier/gymnasiet

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej! Har tittat på länkarna som du delade och har även pratat med SYO på min skola. Jag har även besökt gymnasieskolan som har Teknikvetenskap och pratat med dem om t.ex matten och vilka inriktningskurser de har. Jag är ungeför 90% säker på att det blir Teknik Vetenskap för min del, men som sagt så vill jag bli programmerare. Jag har kollat upp lite kring yrket och ser att arbetsmarknaden är bra och att det saknas programmerare, men ändå säger folk att det är tuff konkurrens att bli programmerare? Jag är förvirrad, inte att jag kommer ha några problem med att komma in på högskoleutbildningen men vill veta vart man ska ligga när man går ut gymnasiet om du förstår.
    • Anna : Vi rekommenderara att göra sitt bästa i varje kurs man läser och försöka få så bra Kunskaper och följdaktligen också så höga betyg som man kan få. Du kommer att konkurrera mot elever i din egen ålder, som precis som du idag, funderar över sitt gymnasieval... och vad de kommer att få för betyg under sin gymnasiegång, vet ju ingen idag. Och det är mot deras framtida betyg som du kommer att "slåss om plats under solen"... :)
    • Anna : Helt nya yrken "tillkommer" också , ex https://www.framtid.se/yrke/dronarpilot - och det finns idag en YRKESHÖGSKOLEUTBILDNING till detta yrket. Vilka nya yrken inom Data/IT som skapas under dina gymnasieår - vet vi inte idag. Även Nya utbildningsformer, som t.ex KKU, konst- och kulturutbildningar som ej fanns för bara några få år sedan - "tillkommer". Du kanske ska läsa inom en skolform efter gymnasiet som idag ännu inte finns, över huvudet taget. Och vad för behörighetskrav och betyg de kommer att kräva vet vi så klart inte idag... få fi vet inte vad det blir för utbildningar... så mitt råd är att lära sig så mycket matte du kan; så mycket programmering du kan; och även försöka få körkort för personbil, om du kan (det är dyrt och svårt) - körkort breddar dina möjligheter på arbetsmarknaden jättemycket, oavsett yrke... :)