Pakjira
    Hej! Min kille är tysk och vill flytta till Sverige för att studera vidare. Han läser just nu en kandidatexamen på universitet i Tyskland med inriktning ekonomi. Kommer hans examen att tillgodoses eftersom han vill utbilda sig till revisor. Kommer hans tyska examen på 180hp att räknas eller måste han läsa om en kandidat på ett svenskt universitet för att utbilda sig till revisor?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    För att i Sverige bli auktoriserad revisor krävs att man har genomfört en teoretisk och praktisk utbildning om totalt 6 år samt därefter avlagt ett prov.

    Den teoretiska utbildningen görs på universitet eller högskola och ska pågå under minst 3 år. Den praktiska utbildningen sker under handledning av en auktoriserad eller godkänd revisor och även den ska pågå under minst tre år.

    För mer information om vilka krav som ställs för att kunna få auktorisation, läs på Revisorsinspektionens hemsida samt på hemsidan för Branschorganisation för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare - www.far.se

    Vi på FRåGA SYV kan inte ge svar på frågan om den tyska utbildningen blir godkänd som den teoretiska delen, minst 3 år, på vägen mot yrke Revisor. Vi råder dig ställa frågan till studievägledare som jobbar på ekonomiska utbildningar på högskolenivå och till de som jobbar på Revisorsinspektionen samt inom Branschorganisationen för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare (FAR).