sara
    Hej! Jag går ekonomilinjen och börjar nästa år i åk 3. Jag kommer då ha ett sk UF företag tillsammans med några klasskamrater. Min fråga är om detta är ett ämne, vilket isåfall och hur många poäng det ger? MVH

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sara!

    Se Programplan för Ekonomiprogrammet på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf

    Det finns ingen kurs som just heter "UF" eller "ungt företagsamhet". Det är möjligt att din skola har bestämt att ni kör UF inom t.ex. Företagsekonomi eller någon annan kurs. Det får du fråga på din skola om - t.ex. SYV eller lärare som skall bli handledare i UF för dig.

    Ett bra sätt är också att läsa i din Individuella Studieplanen - vilka kurser som är inskrivna i den och då kanske du själv kan se eller förstå, inom vilken kurs som UF ligger.

    Den kan också vara så att ni kommer att köra UF helt utanför alla kurser som en "extragrej".
    En annan möjlighet är att det blir en del i Gymnasiearbetet. Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs på alla program. Den är på 100 poäng. Det finns bara två betyg i Gymnasiearbete: F eller E. Det är obligatoriskt att få E i Gymnasiearbete för att kunna få Examensbeviset.

    En bra sida för dig som skall delta i UF är http://www.ungforetagsamhet.se/

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare