Emma
    Hej! Jag har blivit underkänd i franska 3 och orkar inte läsa om kursen och jag har fått examen i år. Men jag vill läsa på komvux och undrar om hur det är att läsa franska 3 på distans? Och sedan har jag en annan fråga och det är att jag läste kost och hälsa andra året istället för franska4 och fick ett c men sedan undrar jag hur ska jag räkna ut betygen? För att jag har hört att man ska räkna med att man har fått ett E och kursen är på 100 poäng, så betyder det att jag har fått 1000p eller 1500p?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,
    om komvux i den kommunen där du är folkbokförd erbjuder läsa franska 3 på distans, då kan du ansöka om att läsa den kursen på distans. Du frågar om "hur det är att läsa franska 3 på distans" men första frågan är Om komvux i din kommun erbjuder läsa den kursen på distans.
    Du skriver vidare om att du läste kost och hälsa andra året i stället för franska 4, men det är ju 2 helt olika ämnen. Om det i ditt gymnasieprogram ingick 2 obligatoriska kurser moderna språk, då kan du inte få ut examensbevis utan 2 betyg i mod.språk.
    Vad läste du för program på gymnasiet? Fick du ut examensbevis eller studiebevis?
    Annars, så behöver man inte själv räkna på sina betyg, det gör de som jobbar med antagning till högre utbildningar. Om du ansöker till en svensk högskoleutbildning och bedöms som BEHÖRIG, kommer Antagning.se räkna ut ditt meritvärde.
    För obehöriga sökande räknar de inte fram ngt meritvärde utan skickar ut svar: OBEHÖRIG.

    Den här meningen i din fråga: " För att jag har hört att man ska räkna med att man har fått ett E och kursen är på 100 poäng, så betyder det att jag har fått 1000p eller 1500p?" förstår jag tyvärr inte alls vad du menar.
    Var god svara på följande frågor:
    Fick du ut Examensbevis eller studiebevis?
    Vilket program läste du på gymnasiet?
    Har du godkända betyg i engelska 6 och svenska 2 och 3?
    Har du godkända betyg i engelska 7 och i "högre mattekurser" (högre än matematik 1)? I vilka mattekurser har du godkända betyg?
    Vilken utbildning på högskola/universitet eller yrkeshögskola vill du komma in på?
    Hälsningar
    Peter