I

    Hej. Jag började naturvetenskapsprogrammet en månad senare än de andra då jag bytt från ekonomi-juridik när jag insåg att jag ville bli läkare. Nu till problemet: under denna månad har man gått igenom extremt mycket i alla ämnen, speciellt matten, såklart. Jag har alltid halkat lite efter i matten. Idag hade vi nationella och jag fick alltså underkänt. Och har bara gjort ett matteprov med klassen innan där jag också fick underkänt. Matte 1c. Hur gör jag nu? Får jag be min lärare om att göra någon typ av komplettering så att jag kan visa att jag faktiskt kan? Hjälp

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    prata med din mattelärare. Matten är tuffast på Naturvetenskaps- och på Teknikprogrammet; på andra program är det lugnare tempo och lite lättare spår i matte man läser + man behöver inte läsa riktigt så många mattekurser... så frågan är om Naturvet.programmet är rätt program för dig.
    Att bli läkare kan man - på sikt - efter i princip vilket program som helst; kompletteringar efter gymnasiet kommer att krävas, men det kan gå att bli behörig till läkarprogrammet utan att ha gått på gymnasiet på NA.
    Jag vet inte om du kommer få godkänt betyg i matematik 1c; jag kan dock berätta för dig att du kan läsa vidare: matte 2c, 3c och 4, även om du får F i mattekurserna... men du kommer i så fall inte uppfylla kraven för examensbevis och du kommer inte bli behörig till högskolestudier, över huvudet taget.
    Innehåll i Matematkkurserna kan du se på www.matteboken.se - t.ex HÄR är innehåll i Matematik 4.

    Det finns många vägar att gå mot yrken inom Hälso- & sjukvård; det är inte omöjligt att bli läkare om man på gymnasiet läser på VO, t.ex.
    Annars finns det många spännande och mycket viktiga yrken inom Hälso- och sjukvård - kika gärna på några av dem: t.ex t.ex. specialistundersköterskatandsköterska eller läkarsekreterare /vårdadministratör/ medicinsk sekreterare  är yrken som man i Sverige utbildar sig till på en Yrkeshögskola.
    På högskolenivå kan man utbilda sig till bl.a Arbetsterapeut, BMA, Sonograf, Röntgensjuksköterska, Optiker eller Barnmorska.

    Studie- och yrkesvägledare