Lea
    Hej! Idag fick jag besked om att en engelska debattartikel som jag skrev klart igår blev underkänd för att min tes strider mot skolans etik och principer, artikeln var däremot godkänt i övrigt. Min tes var att dödshjälp bör vara lagligt. Tesen var tagen ifrån sju stycken förslag från läraren, ordagrant "2. For or against euthanasia" ur instruktionsdokumentet. Efter dagens besked har detta förslag, och ett förslag om att droger ska legaliseras, tagits bort ur instruktionsdokumentet. Jag frågade varför jag blev underkänd när jag utgick ifrån en tes som gavs av läraren och fick endast svaret att jag måste skriva om debattartikeln. Jag kontaktade rektorn om detta som tydligt ställde sig på lärarens sida men skulle kolla upp det.

    Är det rimligt att bli underkänd på grund av en "fel" åsikt? Är det okej att läraren ändrar instruktionen i efterhand för att "dölja sina spår"?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Vad jag eller en annan syv tycker i den frågan kommer tyvärr inte spela roll för ditt betyg. Det är läraren som sätter betyget men rektorn är ändå ytterst ansvarig så du kan vända dig till rektor på din skola & du går gärna ringa till skolverkets upplysning på tel 08-52733200 och du kan också se om du vill göra anmälan till Skolinspektionen (om du tycker att din skola agerar felaktigt).