Lisa
    Hej, det är Lisa igen.
    Jag fick ett svar på min förra fråga jag ställde förut, men jag har en till, för att dubbelkolla så att jag har förstått.
    Jag behöver ett betyg i matematik 2 för att kunna få ett examensbevis. Jag har ett betyg i matematik 2, vilket är ett F, räcker det för att få ett examensbevis eller behöver det vara som lägst ett E?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa, i examensbevis från Samhällsvetenskapsprogrammet är det betyg i MATEMATIK 2B som måste ingå.

    Matemaik 2a kan ingå som ett Undantag, ENDAST OM REKTOR HAR FATTAT BESLUT OM INDIVIDUELLT ANPASSAT GYMNASIEPROGRAM.

    Om det ej finns rektors beslut om Individuellt anpassat program, då är betyg i MATEMATIK 2B som måse ingå. Du behöver därför delta på lektionerna på kursen matte 2b och få betyg i den kursen.

    Mitt råd är att du läser matte 2 ännu en gång och försöker få godkänt betyg. Det är mycket begränsat antal F-poäng som man kan ha och ändå uppfylla kraven för examensbevis. Om det blir några till kurser under åk3 som du ej uppnår E-betyg, då kan du mycket väl behöva godkänt betyg i matte 2.

    Dessutom kommer matte 2 ge dig Merit, 0.5 i merit, om du får Godkänt betyg. Du blir dessutom behörig till många fler eftergymnasiala utbildningar med godkänt betyg i matte 2.

    Vänligen

    Julia SYV