Hamodi
    hejsan.
    jag läser teknikprogrammet , jag kommer ha nationella prov snart i svenska 3. Min fråga är jag har klarat mig bra under hela året, har fått nästan D på alla svenska prov. men jag är lite rädd att inte klara NP. i så fall om jag inte klarar det vad händer det då ?
    tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hamodi!

    Om en elev får F på kursen Svenska eller svenska som andraspråk 3 - uppfyller inte eleven kraven för gymnasieexamen. Med F i den kursen får man Studiebevis och inte Exmamensbevis (om man läser på ett högskoleförberedande program och det gör du).

    Det går att komplettera på komvux senare och få Examensbevis från Komvux.

    Jag vet inte om du läser Svenska eller Svenska som andraspråk. Det är motsvarande kurser och det är OK "vilket som" dvs du kan få betyg i Svenska som andraspråk 3 i ditt examensbevis (och inte i Svenska 3). Det spelar ingen roll för behörighet till högskola - vilken av de två kurser som man har betyg i.

    Nu får vi hoppas att det går bra på det nationella provet för din del. Om det trots förmodan skulle gå sämre och säg att du får F på det nationella provet, kan läraren ändå sätta E betyg på hela kursen. I fall du läser Svenska 3 och kommer göra nationella provet i Svenska 3, kan du be läraren sätta betyg på SAS 3 (i fall det skulle visa sig att du kanske uppfyller kraven för SAS 3).

    Vilka krav som ställs för gymnasieexamen från högskoleförberedande program kan du se här >>

    Återkom gärna om andra frågor dyker upp!

    Jag lovar att hålla tummarna för dig!

    ANNA

    • : Hej tack för svaret.
    • : Jag har svenska som andraspråk
    • Milla : Om du får F på KURSEN SAS 3, får du Studiebevis och kan komplettera på komvux och få Examensbevis från komvux. Du kan också göra prövning i SAS 3 och få Examensbevis efter det att du får lägst E i den kursen. Lycka till!