Hedvig
    Hej!
    Det är så att jag går i åk 9 alltså sista året på grundskolan. Näst kommande vecka har vi ett friluftsmoment i idrott när vi ska övernatta en kväll ute i tält. Min idrottslärare säger att de är obligatorisk närvaro och om man inte kommer kan man bli underkänt i ämnet idrott, och jag
    Vill verkligen inte bli underkänt med vid samma tillfälle inte gå och sova över av olika anledningar.

    Min fråga får en lärare säga så och "hota" ens betyg bara för att man inte vill sova ute.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Jag tycker att dina vårdnadshavare bör prata med läraren och fråga om det verkligen är helt nödvändigt att övernatta ute i tält; ni kan också vända er till rektorn.

    Betygskriterier bör tolkas och läraren har tolkningsföreträde framför elever, men rektor är ytterst ansvarig och kan ändra lärarens tolkning av betygskriterier om hen anser att lärarens tolkning inte är korrekt.

    Fundera också över om du ändå kan ge övernattningen i tält "en chans". Det kan faktiskt bli kul och definitivt blir en nyttig erfarenhet ... Det kan hända att du ångrar dig sen, om du inte tar chansen att testa det.

    Vad säger dina vårdnadshavare ?