Ahmad

    Hej, jag har gått omvårdnads programmet för ca 10 år sen. Jag har gått ut samlatbetyg för jag saknar engelska naturkunskap. Har idag blivit erbjuden att jobba på laboratoriet på en vårdcentral som usk. Är detta ok? Även om jag har samlatbetyg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ahmad,
    eftersom det (ännu, uppgift från maj 2021) inte finns ngn legitimation för undersköterskor, är det ett av de många icke-reglerade yrken: det blir därför upp till arbetsgivare att bestämma vilken utbildning som är OK att ha för att få anställning som undersköterska.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej,
    • : Tack för ditt svar. Så det ska inte vara problem/brott att tacka ja till jobbet som usk/laboratorium?
    • : Mvh
    • Anna : Nej, det är inte brottsligt att tacka Ja till jobberbjudandet i alla andra fall än om det är Svart jobb eller om arbetstagaren har förfalskat "papprena"/betygen/intygen som hen söker jobbet med. :)
    Läs alla kommentarer