Fanny
    Hej!

    Jag läser till undersköterska på komvux och är färdig med kurspaketen vård- och omsorg A och B. Den 23e december är jag färdig med kurspaketet vård- och omsorg C inriktning akutsjukvård.

    Vilka kurser behöver jag läsa nu för behörighet till sjuksköterskeprogrammet utöver matematik 1a+2a?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny;

    om du sedan innan ej har Examensbevis - behöver du på komvux göra planering mot Examensbevis. Jag antar i så fall att du kommer läsa mot examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet.
    Du kan i Programplanen för VO för gymnasieskolan >> se vilka kurser som gymnasieelever läser på VO. OBS! Idrott och hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från komvux, men då krävs det också 100 p. mindre - när man läser mot examensbevis från KOMVUX.

    Du behöver för Grundläggande behörighet till högskolestudier få godkända betyg även i kurser Svenska 2, 3 och Engelska 6.

    För Särskild behörighet behöver du även ha godkända betyg i Samhällskunskap 1b (eller i två små kurser - Samhällskunskap 1a1 och 1a2).

    Du kan behöva även godkänd betyg i Naturkunskap 2, men kanske kan du få samma behörighet genom en "ersättningsmöjlighet". Prata om det med SYV på komvux.
    Att du behöver godkända betyg i Matematik1 och 2 stämmer. a-spår inom matte är det lättaste/enklaste. Det går bra att läsa matte 1a och 2a, för behörighet (dock anser vissa sakkunniga att i fall man med viss svårighet uppnår godkänt betyg i matte 2a - blir det för svårt att läsa på sjuksköterskeprogrammet; finns därför förslag att se över detta och kanske i framtiden kräva högre behörighet inom matte - men det är inte beslutat ännu... - försök hur som få så bra kunskaper och så höga betyg i matte-kurser som du kan).