Riham
    Hej jag har precis läst klart undersköterskeutbildningen, men jag har läst kurserna på olika skolor, dvs både på gymnasiet och på två olika komvux. Hur får jag ett diplom som bevis på att jag är utbildad?

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Prata med studie-& yrkesvägledare på den Komvux där du läste senast; säg att du vill ta ut ett examensbevis ;

    om du uppfyller kraven, får du ett Examensbevis.

    Om det fattas ngt., får Du veta vad som fattas och kan komplettera för att sedan kunna få ditt Examensbevis .

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Skolan säger att jag inte behöver ha ut ett diplom, jag fick bara betygen med underskrift för att kunna visa arbetsgivare. Jag pratar inte om examensbevis, det har jag redan från gymnasiet.
    • Julia : För att få jobb som undersköterska behöver du inte Diplom eller några speciella dokument. Du kan visa upp de betygen du har fått och förhoppnings räcker det för att få jobbet. Du kan skriva in i CV-n alla de kurser som du har godkända betyg i; så har du de på ett och samma ställe.
    • Julia : Menar du https://www.vo-college.se/node/12919 - att du vill få Diplom från Vård- och omsorgs college?
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej

    Har du sökt jobb som Undersköterska? Säger arbetsgivaren att du behöver "diplom" för att få jobbet?

    Du skriver i din kommentar att du har Examensbevis. Och du har nu även flera betyg "ovanpå" ditt examensbevis.

    Mitt råd är att du tar kopior på alla dina betyg - och vidimerar kopiorna. Original-betygen bör du förvara på ett säkert ställe. De vidimerade kopiorna kan du ladda upp och skicka när du söker jobb. Om du nämner alla de kurser som du har godkända betyg i - i CV-n, då har du alla dina betyg samlade på ett ställe.

    Om du menar att du vill ha diplom från Vård- och omsorgscollege, får du gärna läsa här>>.

    Nya regler för diplom från VO-College gäller för gymnasiet från våren 2017 och för vuxenutbildningen senast 1 juli 2018. Läste du till undersköterska på vuxenutbildningen? I så fall kan du fortfarande "gå" du under "de gamla reglerna" (mindre strikta) reglerna.

    Hitta vilken är rätt kontaktperson>>> /beroende på vilken del av Sverige du har läst i/ och kontakta rätt kontaktperson för frågor om VO-college diplom.

    Anna SYV på FrågaSYV

    hejsan, vi fick nu svar från en ansvarig för Vård- och omsorgscollege. Var god läs hennes svar nedan:

    Om den studerande har avslutat sin utbildning inom en certifierad vuxenutbildning så räcker det om hen har 1500 poäng där följande kurser ska vara godkända:
    Programgemensamma ämnen 950 poäng
    Svenska och Samhällskunskap är frivilliga och ger 1100 poäng av de programgemensamma ämnena till elever som väljer att läsa dem.
    Programfördjupning 450 poäng
    För elever som väljer att läsa Svenska och/eller Samhällskunskap räknas motsvarande poäng bort från programfördjupningen.
    Gymnasiearbete 100 poäng

    Om det fortfarande finns oklarheter så kan man kontakta VO-college på [email protected]

    ****

    Och jag tänker så här: om du vet att du uppfyller följande kraven /se listan ovan/ och om du läste på ett certifierad vuxenutb., som har rätt att utfärda Diplom, då borde du få diplomet. Maila annars till mailadress ovan och uppge helst namn på de skolorna som du har dina betyg ifrån.

    Bästa hälsningar & Lycka till!

    ANNA