susanne
    Jag vill läsa till undersköterska på distans och undrar om det finns nåt som passar mig. Är jag begränsad till kommunens vux.utb.utbud, eller är YH nåt för mig?
    Jag har en gymnasieutbildning (3-årig naturvetenskaplig) + tre år på universitet, men vill sadla om. Har heltidsarbete för tillfället, i en nedåtgående bransch, mycket god studievana, därför vill jag läsa parallellt med arbetet. Hur går det till med distansstudierna, kan praktik förläggas där det passar mina arbetstider (jag jobbar dagtid må-fre), eller krävs det att jag går ned i arbetstid, tar ledigt? Studiemedel behöver jag inte om jag kan fortsätta arbeta någorlunda heltid.

    - Förklara gärna för mig, utförligt, hur jag kan gå tillväga för att nå mitt mål att jobba som undersköterska. Jag har kontaktat vuxenutbildningen i min kommun förut men inte fått nåt riktigt svar som gör att jag förstår hur jag ska söka eftersom jag redan avslutat gymnasitet (för 20 år sen ska tilläggas) + dessutom har högskoleutbildning. Jag är väldigt intresserad och vill starta omskolning nån gång i höst (möjligen tidigare om det är möjligt). Hur många terminer behöver jag för att kunna jobba ute i vården?
    Är inte YH rätt, hänvisa mig väldigt gärna vidare. Jag känner just nu att jag sitter fast och får ingen information om hur jag kan nå dit jag vill?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, konstigt att inte ditt Komvux i kommunen kan ge raka svar! För Undersköterskeutbildningen är ju gymnasial och finns varken på högskolan eller inom yrkeshögskolan och därmed är det inom Komvux som den finns.

    Såklart det finns begränsningar och den kanske inte finns på alla kommuners Komvux eftersom man anpassar ibland utbildningar efter lokala förutsättningar. Finns det överskott på undersköterskor så kan det vara svårt att hitta den utbildningen i kommunen.

    Hittade denna utbildningssamordnare som har utbildningen på distans http://www.medlearn.se/kursorter/

    Du söker den via ditt Komvux - du kanske kan testa! /Lena, Syv