Nes

    Hej. Vad är vanligt förekommande undersköterska uppgift?

    • Julia : Jag antar att du menar "arbetsuppgifter för undersköterska" men om du menar annat, t.ex vilka studieuppgifter löser de studernade under utbildningen till undersköterska, får du i så fall återkomma och förklara mer kring din fråga.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nes,

    Som undersköterska varierar arbetsuppgifterna beroende på var man arbetar.

    Om man är undersköterska inom hemtjänsten arbetar man med att ge stöd för att klara av det vardagliga i hemmet som att laga mat, göra inköp, sköta hygienen, byta kläder, sårvård och att ge medicin till vårdtagare.

    Undersköterskor på en vårdavdelning på ett sjukhus hjälper patienterna att tvätta sig och klä på sig. De bäddar, serverar mat och är ofta även ansvariga för sjukmateriel och förråd på vårdavdelningen. De kontrollerar patientens temperatur, kan mäta blodtryck, ta prover och läggaom sår.

    På en vårdcentral kan undersköterskor få utföra provtagningar, exempelvis blodsocker och CRP, på en vårdavdelning varierar arbetet beroende på vilken avdelning de arbetar på. På en förlossningsavdelning kan en undersköterska vara till hjälp för barnmorska och läkare. Undersköterskor arbetar ofta i team med läkare och sjuksköterskor vid undersökningar och behandlingar.