Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    jag kan inte utesluta att det finns eller kommer att skapas några alternativa vägar in på sjuksköterskeprogrammet, men det får man söka info om - på webbpltserna för ssk-programmet på det aktuella lärosätet, alltså på den högskola eller det universitetet där du vill läsa. Lärosätena får öppna för AU, alternativt urval, ibland och stänga sen... det är frivilligt för lärosätena att öppna för AU. Regionerna kan också skapa några "projekt" om de vill satsa på undersköterskor och hjälpa dig vidare - till sjuksköterskeyrket... vilket du får se om det finns ngt sådant i Regionen där du bor och jobbar.
    Generellt sett, så är det en "vanlig antagning" till ssk-programmet, alltså på gymnasiala betyg och på resultatet från högskoleprovet. Oavsett om man gör högskoleprovet eller inte, måste man vara behörig: ha både grundläggande och särskild behörighet.
    Tips! fråga SYV på komvux i din kommun och i kringliggande kommuner; om ngt projekt i din del av landet är igång eller planeras för - så borde SYV-arna lokalt, alltså i den delen av landet, veta om det. Fråga annars studievägledare på de lärosätena där du vill läsa; även de borde veta om några lokala projekt (om det finns eller planeras några sådana, vilket inte alls är säkert).

    Liselotte
    • : Tack för svaret!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!