Mattias
    Vad krävs egentligen för att få undervisa på högskolor och universitet? Vilken är enklaste vägen att lyckas göra det inom ämnet filosofi?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mattias!

    Det finns olika tjänster på högskolor/universitet - bl a som lektor, prefekt, professor. Doktorander brukar ha viss undervisning inkluderad i deras tjänster (med man kan vara doktorand under begränsad tid - ofta i max 4 år; det är tiden man skriver doktorsavhandling och utför samtidigt några arbetsuppgifter på sin institution).

    Det finns inga garantier på att få en tjänst på högskola/universitet med undervisningi filosofi. För att kunna få en sådan tjänst måste det, för det första, utlysas någon tjänst. Det brukar inte vara många sökande till sådana tjänster (kanske max 25-30 personer) men de är väldigt meriterade: med godkända doktorsavhandlingar och många publicerade artiklar i vetenskapliga skrifter.

    Jag tror tyvärr inte att det finns någon enkel väg och definitivt inga garantier på att kunna bli högskolelärare.

    Om du gillar ämnet Filosofi, börja läsa det, så ser du sen vart det b är. Bra om du kan tänka dig att undervisa på gymnasienivå i filosofi och något till ämne /gymnasielärare är oftast behörig i två ämnen/.

    En mycket bra idé är att ta kontakt med Studievägledare på de Institutioner på högskolor/universitet där man läser Filosofi & ställa samma fråga som du ställer till oss här.

    Du får hemskt gärna återkomma till oss & berätta vad du fick för svar från Studievägledare på högskolorna.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare