Ida
    Hejsan!

    Jag går just nu i tankar att söka in till programmet Ämneslärare på gymnasienivå och det lutar mest åt ämnena Engelska och Historia.

    Det jag undrar då är huruvida jag är behörig att undervisa Samhällskunskap i årskurs 7-9?

    När jag gick högstadie läste vi Samhällskunkap, historia och religion i samma ”kurs”, vet inte om det fungerar på samma sätt nu dock.

    Eftersom SO är ett ämne som jag gärna vill undervisa högstadieelever i, hade det varit mer klokt av mig att studera till ämneslärare i årskurs 7-9 i ämnena Samhällskunskap och Engelska? Anledningen till att det inte var min första tanke beror på att jag vill ha så många jobbmöjligheter som möjligt.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    som det är nu, så är en behörig Gymnasielärare också behörig att undervisa i samma ämne på grundskolan.
    Lärarutbildnignar och behörigheter kan ändras... men så är det som jag har beskrivit ovan.

    Vänligen
    L.

    Liselotte
    • : Tack för snabbt svar! Dock tänkte jag mer på att historia kanske inte är den främsta grenen inom SO-ämnena och om det gör att jag inte är behörig att söka som SO-lärare om jag endast har kompetens i ämnet historia?
    • Liselotte : Grundskolelärarutbildningar är "under översyn" och kan förändras rätt mycket under kort tid. Vi vet inte vad som kommer att gälla om några år. Prova kontakta studievägledare på lärarutbildningar; förhoppningsvis vet de lite mer om vad som är under planering ang. lärarutbildningar och lärarbehörigheter. Du kan också prova kontakta Skolverkets upplysninstjänst; tel.08-527 332 00, tel.tid 9.30-11.30 och kl.13-15 på vardagar /kan vara förändrade tel.tider under semester-tiderna/.