Hej Tea,
    jag råder dig ställa den här frågan till studievägledare på lärarhögskolorna, till GIH och till skolverkets avdelning för lärarlegitimationer samt till GU, där du hittade den info som du hänvisar till.
    Frågan om lärarbehörigheter kan vara rätt så komplicerad "historia".
    Enligt svaren från de sakkunniga är gymnasielärare behörig även på grundskolans år 7-9 i samma ämne i vilket hen är behörig gymnasielärare i. Att det skulle verka åt andra hållet, känner jag inte till, men jag är inte expert på lärarutbildningar och lärarbehörigheter.

    Låt oss hjälpas åt!
    Vi på FRåGA SYV kommer också söka svar (ställa din fråga till de sakkunniga) och återkommer när vi får svar som vi kan återberätta för dig. Men du kanske hinner före oss, alltså du får kanske svar tidigare än vi och vi ber dig därför höra av dig om det blir så. Vi vill också få svar på din fråga så att vi lär oss mer om lärarutbildningar och lärarbehörigheter!

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej! vi fick svar från GIH som lyder:   Vänd dig gärna direkt till GU med frågan.

    Du kan läsa mer om detta via Skolverkets sida gällande lärarlegitimationen. Lärarexamen är en sak. Sedan ansöker man om lärarlegitimation via Skolverket. Det finns en speciell lärarlegitimationsförordning.

    Lärarlegitimation och förskollärarlegitimation - Skolverket

    Med 90 hp Idrott och hälsa i en lärarexamen eller som utökad behörighet när man redan har en lärarexamen så är man via lärarlegitimationen behörig från årskurs 1 i grundskolan till och med gymnasiet.

    ***
    Hej igen! vi fick nu svar från Göteborgs Universitet: Hej!
    Det stämmer att om du läser idrott och hälsa som förstaämne inom ämneslärarprogrammet åk 7-9, 90 hp, så ger det även undervisningsbehörighet för gymnasiet. Poänggränsen för att undervisa i ämnet på gymnasiet är 90 hp. Examen kommer fortfarande att vara mot åk 7-9 men i lärarlegitimationen som Skolverket utfärdar får du legitimation och undervisningsbehörighet för gymnasiet.