Hej, den 15 sept 2021 startar ansökningsperioden till svenska högskole- och universitetsutbildningar och då fastställs utbudet helt. Ännu kan man inte se alla de olika utbildningar som kommer starta vårterminen 2022. Om du efter 15 september inte hittar något lärarprogram som du vill söka till - kontakta studievägledare på de lärarhögskolorna där du vill läsa och be om råd.
    Om det inte erbjuds något program som kombinerar de ämnena som du som blivande lärare vill ha som sina första- och andra undervisningsämne, finns också vägen via KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. Då läser man 120 högskolepoäng i sitt första ämne och 90 högskolepoäng i sitt andra ämne och försöker sedan hitta KPU att söka till.
    KPU är en utbildning som omfattar 90 hp, som kan ges på hel- eller deltid. "Problemet" med att planera gå via KPU är att du behöver läsa 3,5 år först och efter det söka till KPU, men på så lång framförhållning kan man inte vara säker var och inom vilka ämnen som KPU kommer att erbjudas. Det är mycket säkrare att läsa ett program. Vid sidan av programmet kan man läsa kurser som kommer ge dig möjlighet att senare utöka din lärarlegitimation.