B.
    Hej!
    Jag läser samhällsvetenskapsprogrammmet årkurs 1 och undrar om det finns jobb efter gymnasiet? Är det möjligt? Vilka jobb som man kan hitta?
    Jag vill helst gå vidare men är rädd om jag kan komma inte på universitet.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Aylin!
    efter ett högskoleförberedande program kan man söka jobb som administratör, som handläggare på t.ex. Försäkringskassan (inte Utredare, som kräver minst 3 år på högskolan), som säljare via telefon eller i butik.
    Ibland har olika företag Trainee-program då de anställer ungdomar direkt efter gymnasiet och ger de internutbildning på arbetstid. De program dyker upp lite då och då. Du kan t.ex. gå på en SACO mässa som hålls i Älvsjö (Stockholmsmässa) under hösten /oftast mot slutet av november/. I år fanns det några företag som var där för att rekrytera ungdomar som går i åk3 - locka dem att söka jobb redan under vårterminen för att kunna börja jobba direkt när de tar studenten.
    Sedan önskar jag att du går in på www.yhguiden.se och tittar efter en Yrkeshögskoleutbildning som är ett alternativ till högskola.
    Om du berättar för mig - vilka branscher du är intresserad av och var i landet du bor, kan jag skicka tips till dig.
    Se exempel: http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/digital-content-designer
    på en YHutbildning.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    • : vad är skillnad mellan yrkeshögskola och högskola ?
    • Liselotte : Jag kommer att svara på din kommentar nu! *L* Se mitt svar inom kort.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Aylin,
    både Högskola och Yrkeshögskola är eftergymnasiala utbildningar.
    Yrkeshögskoleutbildningar är upp till 2 år långa & högskoleutbildningar /program/ är från 2 år långa. Kurser på högskola kan vara mycket kortare, men det är bara enskilda kurser som inte ger en fullständig utbildning.
    Vissa yrke kan man bara utbilda sig på högskola/universitet som t.ex. läkare, lärare, veterinär, tandläkare, sjuksköterska, jurist, fastighetsmäklare mm.
    På en Yrkeshögskola utbildar man sig till Vårdsekreterare /som ofta kallas också "läkarsekreterare"/, Pedagog inom fuktionshinder, Djurvårdare, Tandsköterska, Massage terapeut, Paralegal /juridisk assistent/, Fastighetsförvaltare.
    Skillander ligger, alltså, både i
    1. vilka yrken man kan utbilda sig till.
    2. Yrkeshögskoleutbildningar är oftast kortare; de innehåller minst 25% praktik och leder mycket ofta till jobb direkt.
    3. nackdelen är bara den att det är svårt att planera lång innan man vill söka en YH utbildning: de beviljas några månader innan start - pga det aktuella behovet på arbetsmarknaden måste kunna påvisas. Du , som går åk1, kan bara titta på EXEMPEL på YH utbildningar som KAN FINNAS när du går i åk3 på gymnasiet och kan söka.
    Eftersom det är oberoende ansökan & antagning till YH och högskola/universitet - kan du söka båda och få plats på båda och välja sen. Bra att känna till Yrkeshögskola, då har du fler alternativ.
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte