Azur
    Hej!
    Undrar om man kan göra omklass för att förbättra sina betyg. Ska börja 3an men är missnöjd med betygen i andra året vill också inte gå på komvux. Har också inte betyg från idrott.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Azur,
    man kan inte gå om ett läsår för att höja sina betyg. Du kan be om stöd & hjälp på skolan för att få de bästa förutsättningar att uppnå bra betyg framöver.
    De personer på skolan som kan hjälpa dig är kurator, speciallärare, klasslärare/mentor & rektor på ditt program. Du kan även prata med ämneslärare & be dem om råd ang. hur du kan lägga upp dina studier för att förbättra dina betyg i å k 3.

    Du skriver att du inte har betyg i Idrottskursen. Fick du "F" eller inget betyg alls? I fall du inte fick något betyg alls, kommer du inte att kunna få ut Gymnasieexamen eftersom Idrott & hälsa 1 är en obligatorisk kurs. I fall du får "F" i Idrottskursen och för övrigt inte har mer än 150 icke-godkända poäng, kommer du att kunna få ut Gymnasieexamen i slutet av å k 3. I annat fall får du ett Studieintyg, som inte ger Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    För att konkurrera om en utbildningsplats på Högskola/Universitet, kan du göra ett Högskoleprov.

    Du kan även titta in på www.yhguiden.se - i fall du hittar någon Yrkeshögskoleutbildning som verkar intressant. Det är mer generösa behörighetskrav & det kan många gånger vara lättare att få plats på en YH utbildningen jämfört med en högskoleutbildning.

    Hälsningar
    Mikael SYV