B.
    Hej !
    Det är nästan alla yrken som vill ha högre meritpoäng..Nästan alla ligger i 19.0,20.0 eller 21.0
    Och det betyder att man ska få nästan A på alla ämnen.Hur ska jag klara mig om jag kan inte få så här högre betyg ? Det känns omöjligt!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Aylin,
    poängen "bestäms" i efterhand, när antagningen har redan ägt rum - så ser man vad det blev.
    Precis på samma sätt som det är när man söker till gymnasiet: antal utbildningsplatser ställs mot alla sökandes poäng och den, som har högst poäng "kommer in" först och på slutet ser man hur det blev (vad den siste med lägst antal poäng hade).

    Att träna på Högskoleprovet och göra det flera gången för att uppnå det bästa resultatet som är möjligt för dig - är också ett sätt att konkurrera om en utbildningsplats.

    En annan väg att gå kan vara att söka samma utbildning /som är din drömutbildning/ på många olika orter (man kan numera vid ansökan till högskolan välja upp till 20 alternativ) och flytta dit man kommer in - även om det är långt hemifrån.

    Ännu en annan väg att gå är att titta på yrkeshögskoleutbildningar, som du hittar på www.yhguiden.se. De är något kortare /1 - 2 år oftast/ - än högskoleutbildningar. Det kan vara lättare att komma in på en YHutbildning än på en högskoleutbildning. Dessutom är det "parallell antagning" dvs du kan få en plats på YHutbildningen och på en högskoleutbildningen samtidigt och välja sen vilken du tackar JA till.

    Skickar nu några länkar till YHutbildningar, som kanske kan vara av intresse för dig:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/heta-utbildningar-yrkeshogskola/synrehabiliterare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/eslovs-folkhogskola/behandlingspedagog3
    http://www.yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska13

    Bästa hälsningar
    Mvh
    Anna SYV