meimona
    jag har diplom om stuadies of computer från Dubai och jag har fått ett kompleterande i Sverige som yrkshög skolan . jag anmälde mig om ämne i högskolan här på distans len jag väntar på svaret .min fråga att om jag studerade någon som Data kommunikation innan i min betyg , är det möjligt att ta borta om det är samma kridet???
    • : vad det är systemet här om man har diplim från dubai ich vill försätta i universitet här
    • : Lite svårt att förstå vad du menar i din fråga.. Hur kan du vara 15 år och redan ha en yrkeshögskoleutbildning? Och "diplom från Dubai" kan ju vara "vad för nåt som helst" - en liten kurs på några timmar eller ett femårigt universitetsprogram, som du läste och fick massa högskolepoäng för. Du måste skriva mer exakt och korrekt: din ålder och vad du läste, på vilken nivå och hur länge. Annars är det en "gissningslek" - du kanske menar något helt annat än det som du får svar på. Jag skriver detta för att du skall få rätt information som blir till hjälp för dig. Du måste förstå att för att få rätt svar måste man ställa sin fråga PÅ RÄTT SÄTT. Tusen vänliga hälsningar och lycka till! :)

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Jag tror inte jag förstår din fråga. Du är 15 år men söker till högskola. När hann du få din gymnasieutbildning ? Mvh Mikael
    Yrkeshögskola och högskola är två olika utbildningsformer. Högskola kan göra bedömning att du eventuellt skulle kunna hoppa över några kurser p g à din yrkeshögskoleurbuldning. Kontakta högskolan med den frågan och du kan också skicka med kopia av diplom från Dubai och se om högskolan svarar att de själva kan göra bedömning eller om ditt diplom från Dubai behöver skickas för bedömning centralt i Stockholm. Mvh Mikael

    • : vad det är systemet här om man har diplim från dubai ich vill försätta i universitet
    • : och man har fætt komleterade som yrkshögskolan här
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Meimona!

    Varje högskola & universitet i Sverige har ganska stora möjligheter att göra egna bedömningar av sökandes meriter. En högskola kan eventuellt kunna göra bedömning att dina betyg både från Yrkeshögskoleutbildning & från utlandet motsvarar vissa högskolekurser i Sverige. Det kan vi inte veta på förhand.
    Ett råd till dig är att ta kontakt med den högskola/universitet dit du vill söka och be om ett möte med Studie- & yrkesvägledare, ta med dig alla dina betyg och visa upp dem. Då får du svar om hur du bör gå tillväga.

    Du kan också skicka dina utländska betyg till http://www.uhr.se/sv/Bedomning-av-utlandsk-utbildning/
    Skicka en vidimerad kopia, inte en originalhandling.
    Du vidimerar kopian genom att skriva: "Kopians överensstämmelse med originalet intygas" och ber två presoner skriva under med namnförtydligande och telefonnummer på vilka de kan nås samt datum för underskrift.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig lycka till i dina fortsatta studier!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare