Elissa
    Hej. Jag är nyfiken på ämneslärarutbildningen och jag har läst om en student som blev ämneslärare på tre terminer och hon sa att detta var på grund av att hon hade tidigare läst ämnena vid KPU. Jag har för mig att ämneslärarutbildningen är 5,5 år men är det möjligt att ändå bli det men genom KPU eller en annan väg, som den studenten hade då sagt?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    hej Marwa,
    KPU, Kompletterande pedagogisk utbildning, är inte till för att bli lärare snabbre än genom ämneslärarprogrammet.
    KPU är på 3 terminer på heltid. För att komma in, måste man ha minst 90 hp ( 3 terminer) godkända studier i ett ämne som undervisas på grund- eller gymnasieskola. På så sätt kan man bli Grundskolelärare/ämneslärare på högstadiet, behörig i Ett ämne - på 3 år /6 terminer/.
    Som regel, är lärare på högstadiet behöriga i 3 ämnen.
    Det är svårt att komma in på KPU om man endast ska bli behörig i ett ämne.

    Det är också svårt att få en heltidstjänst om man endast är behörig i ett ämne... så det är inget jag direkt kan rekommendera.
    Dessutom, är det omöjligt att på förhand veta var och "mot" vilka ämnen som KPU kommer att erbjudas i framtiden.
    KPU är tänkt att om man redan har läst några år på högskolenivå och sedan kom på att hen vill bli lärare... eller om man ej fick ngt. jobb på sina tidigare högskolestudier och nu vill bli behörig lärare, så kan man om man har tur, bli det genom KPU.

    Inom vissa ämnen, som ex. om man vill bli lärare i Företagsekonomi - så kan man inte bli behörig gymnasielärare på annat sätt än genom KPU (detta pga det ej ingår i ngt ämneslärarprogram att bli behörig företagsekonomilärare... i alla fall vad jag vet... det kan dock ändras i framtiden).

    Som sagt, KPU är inte ett likvärdig alternativ mot "vanliga" Ämneslärarprogram.
    Jag rekommenderar i första hand Ämneslärarprogrammen.

    Ang. en person som du berättar om i din fråga: ta reda på alla detaljer, ex. hur många år hen sammanlagt läst på högskolenivå.