Sora
    Hej! Jo jag börjar gymnasiet till hösten men har ett litet problem med ett av ämnena. Idrott 1 är ett obligatoriskt ämne i gymnasiet ju och man klarar inte av idrotten om man inte klarar av simningen, och dääär ligger mitt problem. Jag lider av hydrofobi vilket innebär att jag är rädd för djupt vatten och simning. Jag har inga problem med idrotten dock. I grundskolan klarade jag mig genom att höja mig i alla ämnen och försöka få så höga betyg som möjligt, trots att jag förlorade 15 poäng då jag låg på ett C i ämnet idrott och hälsa (exklusive simningen) enligt min idrottslärare. Jag vill inte förlora 0.5 poäng som jag kan använda för att kunna plugga civilingenjör>sjukhusfysiker i universitet senare i livet. Så nu är min fråga till dig, vad kan jag göra för att inte förlora hela 0.5 poäng? Kan jag läsa utökat för att ersätta de 0.5 poängen? Har jag ens behörighet till att plugga civilingenjör>sjukhusfysiker om jag missar idrotten?

    Tack i förhand/ Sur

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sora,
    jag råder dig boka tid hos kurator på din nya gymnasieskola, förklara din situation och be om hjälp i att anpassa en kurs i Idrott så att du kan - genom att delta i alla andra moment i Idrottskursen - uppnå ett högt betyg. Om du har ett skriftligt intyg om din fobi, ta med det intyget till samtal med kurator. Kurator kan i sin tur prata med idrottsläraren. Andra personer på skolan som kan hjälpa dig är sjuksköterska, rektor på ditt program samt din klasslärare (mentor).
    Jag råder dig att i första hand prata med kurator som har tystnadsplikt samt har vissa befogenheter som gör att det blir lättare att få till ett undantag för dig vad det gäller en kurs i idrott.
    Om du inte kan få det högsta betyget i Idrott & hälsa kursen pga ditt hälsotillstånd, är det jättesynd - därför råder jag dig att snarast möjligt /redan första dag på skolan/ söka upp kurator & be att få boka samtal så fort som möjligt.
    Du vill läsa till civilingenjör eller sjukhusfysiker efter gymnasiet och för det behöver höga betyg.
    Tänk på möjligheten att göra ett Högskoleprov och använda dess resultat för konkurrens om en utbildningsplats på Universitetet. Info- om Högskoleprovet finns här http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html
    Du kan även satsa på att få Meritpoäng http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser som höjer konkurrensvärdet på dina gymnasiebetyg.

    Önskar dig ett fortsatt fint sommarlov!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag fick jättemycket hjälp av kurator på min gymnasieskola, kan därför varmt rekommendera boka tid hos kuratorn!